actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th February 2015, 11:11
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Tommelein: ‘Iedereen moet beseffen dat Facebook geen vzw is'

Tommelein: ‘Iedereen moet beseffen dat Facebook geen vzw is'

Staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein (Open VLD) had vandaag een onderhoud met een Facebookdelegatie over de gebruiksvoorwaarden van de socialenetwerksite. Volgens zijn woordvoerster toont Facebook zich meer dan bereid om de Belgische wet na te leven.


Het was Facebook zelf dat om een onderhoud met Tommelein had gevraagd. De onvrede over de privacyinstellingen is zo groot, dat de Privacycommissie niet uitsluit om het bedrijf voor de rechtbank te slepen. 'Iedereen moet beseffen dat Facebook geen vzw is. Ze willen winst maken', zei Tommelein in Terzake.

Staatssecretaris Tommelein maakte de bekommernissen nog eens over aan Facebook, dat zich bereid toonde er rekening mee te houden maar meteen uitlegde dat er veel misverstanden over haar nieuwe gebruiksvoorwaarden bestaan die eind januari ingevoerd werden.

‘Het bedrijf benadrukte dat er eind januari niet veel wijzigingen werden doorgevoerd en ontkende categorisch dat gebruikersgegevens worden doorgespeeld aan derden die ze mogen gebruiken voor reclamedoeleinden’, zegt Tommeleins woordvoerster. Zo zou het volgens Facebook een ‘absoluut misverstand’ zijn dat foto’s van gebruikers kunnen opduiken in reclameboodschappen van bedrijven.

Facebook heeft zijn privacyregels geherformuleerd in wat duidelijkere taal. Dat Facebook zich het recht voorbehoudt om uw foto te gebruiken bij advertenties, staat er al langer in. Die advertenties ziet u al jaren in uw nieuwsstroom op Facebook, het zijn de ‘gesponsorde’ verhalen. Uw vakantiefoto's worden niet gebruikt, wel uw profielfoto.

Educatieve rol

Zelf maakte Tommelein aan Facebook duidelijk dat het in de toekomst beter zou moeten kunnen communiceren en ‘dat het niet slecht zou zijn een educatieve rol op te nemen’. Kinderen en andere personen die relatief zwak staan in de samenleving zouden beter op de hoogte gebracht moeten worden van de gebruiksvoorwaarden die voor hen vaak moeilijk begrijpbaar zijn.

Binnenkort heeft Facebook ook een ontmoeting met de Privacycommissie. Hoe dan ook is het volgens Tommelein beter om ‘de strijd voor het behoud van de privacy aan te gaan mét Facebook, dan tegen Facebook’. Net als Facebook, is Tommelein voorstander van een Europese aanpak.

De Privacycommissie geeft op de site ikbeslis.be tips over hoe gebruikers de instellingen kunnen aanpassen om hun account zo goed mogelijk te beveiligen.

Bron: De Standaard, 18 februari 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150218_01536405

Mening: Ik ben het akkoord met Tommelein, Facebook is geen vzw en wil winst maken. Facebook mag van mij winst maken, maar er moeten grenzen gesteld worden natuurlijk. Zo vind ik het bijvoorbeeld goed dat Facebook zelf heeft gevraagd om een gesprek met Tommelein, dit toont aan dat ze bereid zijn hierover in overleg te gaan. Ik hoop dan ook dat wat er gezegd is ook effectief waar is. Zoals die foto's bijvoorbeeld, ik mag hopen dat foto's van gebruikers niet kunnen opduiken in reclameboodschappen van bedrijven. Dat zou voor mij absoluut niet door de beugel kunnen. Ik vind het wel goed dat Facebook de privacyregels duidelijker geherformuleerd heeft. Of mensen deze regels dan ook effectief lezen is een andere vraag natuurlijk. Daarom zou ik het ook goed vinden als Facebook een educatievere rol opneemt en de privacyregels bijvoorbeeld duidelijk maakt aan de hand van een tof filmpje dat dan verschijnt op je nieuwsoverzicht.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st March 2015, 18:00
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Facebook is GEEN vzw

Net zoals Elke vind ik het goed dat Facebook zijn privacy-regels duidelijker vermeld heeft. Net zoals Elke al aangaf is het nog af te wachten of iedereen deze regels zal lezen. Natuurlijk, Facebook heeft zijn best gedaan en het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf om de regels te lezen en te beslissen om al dan niet op Facebook actief te blijven.
Ik begrijp dat Facebook winst wil maken, dat wil iedereen. Het gebruikt persoonlijke gegevens om gericht reclame te sturen naar gebruikers en stelt zich bevoegd om foto's te gebruiken voor commerciële doeleinden. Iedereen weet dat je niet om het even wat op Facebook moet plaatsen en dat zo'n dingen gebeuren. Ik vind het goed dat Facebook hierover open en eerlijk is, zo is de kans kleiner dat er later problemen van komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.