actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Sociaal-wetenschappelijke achtergronden
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2004, 20:09
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Cannabis wordt alsmaar populairder bij jongeren

wo 08/12/04 - Een derde van de Belgische 15- tot 16-jarigen geeft toe al eens cannabis te hebben gerookt. Dat staat in het jaarlijks nationaal rapport over drugs voor 2003, een initiatief van Volksgezondheid.

Cannabis blijft met grote voorsprong de populairste drug in België.

De cijfers in het nationaal rapport bevestigen die van de Europese studie die verleden week verscheen: de populariteit van cannabis bij jongeren is aan het stijgen.

Gemiddeld zijn de jongeren iets ouder dan 16 wanneer ze voor de eerste keer een joint (een gerolde sigaret met tabak en cannabis) roken. De Vereniging voor Alcohol- en Drugmisbruik weet al langer dat cannabis in opmars is bij de jeugd.

Of die stijgende populariteit bij jongeren iets te maken heeft met het gedoogbeleid uit de nieuwe drugwet, kon niet worden aangetoond. Volgens die wet bleef het gebruik van drugs door minderjarigen sowieso verboden. De drugwet is onlangs trouwens deels vernietigd door het gerecht.

Het rapport bevestigt verder dat er in de Belgische gevangenissen erg veel drugs worden gebruikt. Meer dan een derde van de gevangenen rookt cannabis. Maar ook cocaïne- en heroïnegebruik komt vaak voor.

Gemeten over de hele Belgische bevolking is ongeveer één op de tien landgenoten al in aanraking gekomen met cannabis. Voor andere drugs zoals cocaïne, heroïne of synthetische drugs zoals XTC of speed, ligt dat beduidend lager (van minder dan 1 tot 2 à 2,5 procent).

Drugs blijven wel relatief makkelijk te verkrijgen in België en de prijzen blijven min of meer stabiel.
__________________
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2004, 20:19
Roel's Avatar
Roel Roel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Westerlo
Posts: 77
Toch raar om zoiets weer te lezen.
Ik dacht eerlijk gezegd dat de populariteit van cannabis gedaald was.
Eigelijk een goed moment om ons eens af te vragen hoe dat zou komen, en waarom de jeugd met druggebruik begint in de eerste plaats.
Hier kunnen vele discussies over gehouden worden....
__________________
Face your insanity
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2004, 20:45
SuperJef's Avatar
SuperJef SuperJef is offline
Live fast, die young
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Meerhout
Posts: 142
Citaat:
wo 08/12/04 - Een derde van de Belgische 15- tot 16-jarigen geeft toe al eens cannabis te hebben gerookt. Dat staat in het jaarlijks nationaal rapport over drugs voor 2003, een initiatief van Volksgezondheid.


Dit vind ik echt angstaanjagend.. 15 jaar en al in contact komen met cannabis.. Wat is de volgende stap? 17 en xtc verslaafd? De jongeren beginnen met alles steeds vroeger en dit is toch wel een beetje zorgwekkend.. Wat zou de oorzaak zijn? Zou het te maken hebben met de opvoeding van de jongeren of zou het te maken hebben met het overvloedig aanbod en de druk van de omgeving , bv de vrienden ?

Citaat:
Het rapport bevestigt verder dat er in de Belgische gevangenissen erg veel drugs worden gebruikt. Meer dan een derde van de gevangenen rookt cannabis. Maar ook cocaïne- en heroïnegebruik komt vaak voor.


Dit stemt toch ook tot nadenken. Ik kan er niet goed bij dat zulke dingen kunnen in gevangenissen.. Is de controle hierop dan niet scherp genoeg? Of wordt het simpelweg getolereert door de gevangenis zelf? Hoe geraken die gevangen hier dan aan? Controleren ze hier dan niet op? Binnenkort lopen ze met geweren de gevangenis binnen omdat de controle toch niets waard is.. OK gevangen moeten misschien ook rechten hebben.. Maar toch niet het recht op cocaïne.. Ik dacht dat een gevangenis diende om te straffen.. Niet om ongestoord drugs te gebruiken..
__________________
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th December 2004, 17:01
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Citaat:
Ik dacht eerlijk gezegd dat de populariteit van cannabis gedaald was.


Ik eigenlijk niet, als ik in de omgeving van mijn zus van 16 jaar kijk, dan zijn drugs een ingeburgerd feit. En ik ben blij dat ik er eigenlijk nog ben om haar te beschermen, maar ze moet zelf ook slim zijn natuurlijk.
Waarom ze het doen? Daar ben ik na uren discussieren met de gebruikers nog niet uit. Ik ken ook een ex verslaafde en hij kan het mij ook niet vertellen, alleen de reden waarom hij gestopt is!
__________________
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th December 2004, 17:56
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Je moet zo ver niet te kijken eigenlijk. Ik ken er genoeg op onze school die het doen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th December 2004, 19:31
Roel's Avatar
Roel Roel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Westerlo
Posts: 77
Talking

Zouden er geen docenten zijn met een duister kantje?
__________________
Face your insanity
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 9th December 2004, 21:27
SuperJef's Avatar
SuperJef SuperJef is offline
Live fast, die young
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Meerhout
Posts: 142
Barst misschien? Zou het alleen toebak zijn tussen zijn sigaretten?
__________________
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 9th December 2004, 21:55
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Op de laatste twee vragen...: Wees gerust!

Op de vraag van Davy: Zitten daar ook meisjes bij?
(niet dat dat de zaak 'erger' of zo zou maken...)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 9th December 2004, 22:09
Roel's Avatar
Roel Roel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Westerlo
Posts: 77
Ik ben er tot mijn grote spijt zeker van dat er ook meisjes bij zijn!
(Wel meer dan je denkt)
__________________
Face your insanity
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 10th December 2004, 16:53
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Op de laatste twee vragen...: Wees gerust!

Op de vraag van Davy: Zitten daar ook meisjes bij?
(niet dat dat de zaak 'erger' of zo zou maken...)


Idd... ook meisjes... maar in mindere mate denk ik...
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 11th December 2004, 15:56
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down Gevangenis een vergiet 'dankzij' corrupte cipier...

Citaat:
Orgineel gepost door SuperJef
Ik kan er niet goed bij dat zulke dingen kunnen in gevangenissen.. Is de controle hierop dan niet scherp genoeg? Of wordt het simpelweg getolereert door de gevangenis zelf? Hoe geraken die gevangen hier dan aan? Controleren ze hier dan niet op? Binnenkort lopen ze met geweren de gevangenis binnen omdat de controle toch niets waard is.. OK gevangen moeten misschien ook rechten hebben.. Maar toch niet het recht op cocaïne...


Cipier bevoorraadde gevangen met drugs

Het gerecht van Dendermonde heeft een 30-jarige cipier aangehouden die drugs en anabolica de gevangenis binnensmokkelde. Hij deed dat op vraag van gevangenen. Samen met de man werd ook de vriendin van een gevangene aangehouden. Zij maakte van het intiem bezoek gebruik om gsm's de gevangenis binnen te smokkelen.

De vrouw werd als eerste betrapt bij een grondige controle veertien dagen geleden. Zij had toen een gsm bij die ze tijdens het zogenaamd "intiem bezoek" aan haar gevangen vriend wou bezorgen. Het parket van Dendermonde vermoedt dat de vrouw al eerder dergelijke feiten gepleegd heeft.

In de loop van het onderzoek kwam ook aan het licht dat de vrouw in nauw contact stond met een van de cipiers. Die smokkelde op zijn beurt drugs en spierversterkende middelen (anabolica) de gevangenis in. Hij deed dat op vraag van gedetineerden. De vrouw zorgde er dan later voor dat de cipier betaald werd.

Beiden zijn aangehouden. Het onderzoek moet nog duidelijk maken wat de twee allemaal de gevangenis hebben binnengesmokkeld.

HLN, 11/12/04 13u25
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 14th December 2004, 18:39
annemieke annemieke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 11
Cannabis populair

Ja, cannabis is wel degelijk een probleem aan't worden.

Ik denk dat bij ons op school bijna iedereen het spul al eens een keer gebruikt heeft.
Bij de bestrijding van het probleem is het heel belangrijk om de oorzaak van het cannabisgebruik te vinden. Waarom "smoren" zo veel mensen?

Cannabis is natuurlijk een redelijk goedkope drug en veel toegankelijker dan bv. XTC. Je kan het overal krijgen en de effecten zijn ook veel minder spectaculair dan bij harddrugs of zelfs alcholol. Haast niemand heeft al gehoord van overdosissen cannabis. Op korte termijn is cannabis ook niet echt zo heel schadelijk (en zelfs niet eens fysiek verslavend), maar als je ermee gaat overdrijven en het regelmatig gaat gebruiken, kunnen er problemen ontstaan van psychische aard.

Op lange termijn zijn de effecten: paranoïa, karakterverandering, prikkelbaarheid, geheugenverlies, verwardheid en onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen die als jongere cannabis gebruikten veel meer kans krijgen op depressies later.
Wat veel mensen niet weten, is dat allergische reacties (die komen meer voor dan je denkt!) tot de dood kunnen leiden of ernstige gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken. In mijn eigen omgeving ken ik iemand die gestorven is omdat hij een bloedklontertje heeft gekregen vanwege een allergie aan cannabis. Ik ken ook een jongen die opgenomen is wegens permanente hersenbeschadiging, omdat hij alle dagen 2 à 3 joints smoorde. Hij was totaal paranoïa, kreeg waanbeelden en is gewoon geflipt.

Veel jongeren gebruiken weed omdat ze iets missen in hun leven, volgens mij, of ze roken het om bepaalde problemen te verdringen. Op korte termijn helpt dit. Op lange termijn lost het natuurlijk niets op.

Volgens mij is de enige oplossing voor het probleem: sensibilisering. Je moet hen bewust maken van de gevaren en hen vooral wijzen op het feit dat cannabis geen oplossing is voor je problemen. Je kan ook plezier maken zonder drugs.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 14th December 2004, 19:31
Roel's Avatar
Roel Roel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Westerlo
Posts: 77
Toch even melden hierop dat cannabis niet goedkoop is.
de minimum prijzen zijn zelfs hoog. Voor een joint 2-4€
Voor grotere hoeveelheden: 12.5€ of zelf 25, 50, 100 ja, tot zelfs 200€.
Grote winst voor dealers, want aan het maken van cannabis is geen moeite verloren! reis naar een tropisch land en je kan het bijna uit de grond gaan plukken.
Natuurlijk weet ik ook dan XTC en varianten vele duurder zijn. Maar voor jeugd(hoofdgroep cannabis gebruikers) vind ik dit toch zeer vel geld!
__________________
Face your insanity
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 14th December 2004, 19:33
SuperJef's Avatar
SuperJef SuperJef is offline
Live fast, die young
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Meerhout
Posts: 142
Citaat:
Ik denk dat bij ons op school bijna iedereen het spul al eens een keer gebruikt heeft.


Daar zou ik al zeker niet in overdrijven.. Wat is me dat nu.. Hoe kan je nu zeggen dat "bijna iedereen" al eens drugs gebruikt heeft.. Als je zo gaat beginnen denken denk ik dat je niet ver in het leven gaat komen.. Ik denk dat het wel degelijk een minderheid is die zich aan dit soort dingen waagt. Ik weet dat hier op kot de meeste mensen niet met deze dingen willen geassocieerd worden..

Citaat:
Cannabis is natuurlijk een redelijk goedkope drug en veel toegankelijker dan bv. XTC. Je kan het overal krijgen


Dat is toch ook maar onzin. Het is nu toch niet dat je door de supermarkt loopt en tussen de chocolade cannabis ziet staan. Ik denk dat je er al zeker naar op zoek moet gaan eer je het gevonden hebt. En goedkoop? Ik denk niet dat het zo goedkoop is. Een jongere krijgt toch niet zoveel zakgeld dat hij daarmee buiten de normale uitgaven ook nog eens drugs kan gaan kopen? Dat lijkt toch wel een beetje onrealistisch..

Citaat:
Op korte termijn is cannabis ook niet echt zo heel schadelijk (en zelfs niet eens fysiek verslavend),


Niet mee akkoord. Natuurlijk werkt cannabis verslavend. Hoewel er bij cannabis geen tolerantie ( het steeds meer nodig hebben om het effect te voelen ) optreedt kan er wel gewenning optreden. Wanneer men éénmaal deze "roes" gewoon is zal men natuurlijk deze "roes" steeds vaker willen terugwillen. Ik denk toch wel dat dit verslaving is..

En wat zou cannabis niet echt schadelijk zijn? Cannabis heeft effect op de slaap, de eetgewoonten , de emotionele belevenissen, ..
Ik heb hier een kleine opsomming van de effecten op lange en korte termijn..

korte termijn

*Roken van hasj en wiet heeft invloed op het geheugen, de concentratie en het opnemen van informatie. Uit enkele studies blijkt dat het afhankelijk van de dosis van enkele uren tot ongeveer een dag of twee kan duren voordat dit effect helemaal verdwenen is.
*Hasj en wiet kunnen soms verkeerd vallen. Je voelt je dan ziek en angstig. De kans dat dit gebeurt, is het grootst bij beginnende gebruikers of bij blowers die nerveusgespannen zijn.
*Hasj en wiet kunnen bij mensen die daarvoor gevoelig zijn een psychose opwekken of deze verergeren. Ook kunnen hasj en wiet een terugval in de psychose veroorzaken.


lange termijn

*Roken van hasj en wiet is schadelijk voor de longen. Bij verbranding van hasj en wiet komen net als bij tabak koolmonoxide en teer vrij. Koolmonoxide is slecht voor hart- en bloedvaten en teer is slecht voor je longen.
*Hasj en wiet kunnen eventueel je persoonlijke ontwikkeling in de weg staan. Vooral als je dagelijks blowt om je prettig te kunnen voelen. Als je dan dagelijks blowt, kun je geestelijk afhankelijk worden. Je hebt wellicht wat meer nodig om het effect te voelen (=tolerantie).
*Uit onderzoek blijkt dat geestelijke afhankelijkheid optreedt bij ongeveer 10% van de cannabisgebruikers. Dat is meer dan vroeger gedacht werd. Cannabis is echter minder verslavend dan tabak, cocaine en opiaten.
Bij stoppen kunnen zij ook enige tijd lichte onthoudingsverschijnselen krijgen zoals: wat onrustig, zweten en slechter slapen

Hopelijk weet je nu beter wanneer je je volgende joint opsteekt.

Citaat:
Volgens mij is de enige oplossing voor het probleem: sensibilisering. Je moet hen bewust maken van de gevaren en hen vooral wijzen op het feit dat cannabis geen oplossing is voor je problemen. Je kan ook plezier maken zonder drugs.


Daar ben ik dan weer wel mee akkoord. Ik denk dat het zeer belangrijk is om de jeugd op vroege leeftijd op de gevaren en gevolgen van dit soort toestanden te wijzen. Niet alleen over cannabis maar over elk mogelijk verslavend product.
__________________
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 14th December 2004, 19:37
Roel's Avatar
Roel Roel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Westerlo
Posts: 77
Citaat:
Orgineel gepost door SuperJef
Het is nu toch niet dat je door de supermarkt loopt en tussen de chocolade cannabis ziet staan. Ik denk dat je er al zeker naar op zoek moet gaan eer je het gevonden hebt.



Hier ik toch even op zeggen dat Cannabis niet in winkels te vinden is omdat het illegaal is.. Het zijn en blijven drugs!
__________________
Face your insanity
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 14th December 2004, 20:16
Daddy's Hobby Daddy's Hobby is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Belgium
Posts: 4
Thumbs up

Citaat:
Orgineel gepost door SuperJef
Daar zou ik al zeker niet in overdrijven.. Wat is me dat nu.. Hoe kan je nu zeggen dat "bijna iedereen" al eens drugs gebruikt heeft.. Als je zo gaat beginnen denken denk ik dat je niet ver in het leven gaat komen.. Ik denk dat het wel degelijk een minderheid is die zich aan dit soort dingen waagt. Ik weet dat hier op kot de meeste mensen niet met deze dingen willen geassocieerd worden..



Dat is toch ook maar onzin. Het is nu toch niet dat je door de supermarkt loopt en tussen de chocolade cannabis ziet staan. Ik denk dat je er al zeker naar op zoek moet gaan eer je het gevonden hebt. En goedkoop? Ik denk niet dat het zo goedkoop is. Een jongere krijgt toch niet zoveel zakgeld dat hij daarmee buiten de normale uitgaven ook nog eens drugs kan gaan kopen? Dat lijkt toch wel een beetje onrealistisch..



Niet mee akkoord. Natuurlijk werkt cannabis verslavend. Hoewel er bij cannabis geen tolerantie ( het steeds meer nodig hebben om het effect te voelen ) optreedt kan er wel gewenning optreden. Wanneer men éénmaal deze "roes" gewoon is zal men natuurlijk deze "roes" steeds vaker willen terugwillen. Ik denk toch wel dat dit verslaving is..

En wat zou cannabis niet echt schadelijk zijn? Cannabis heeft effect op de slaap, de eetgewoonten , de emotionele belevenissen, ..
Ik heb hier een kleine opsomming van de effecten op lange en korte termijn..

korte termijn

*Roken van hasj en wiet heeft invloed op het geheugen, de concentratie en het opnemen van informatie. Uit enkele studies blijkt dat het afhankelijk van de dosis van enkele uren tot ongeveer een dag of twee kan duren voordat dit effect helemaal verdwenen is.
*Hasj en wiet kunnen soms verkeerd vallen. Je voelt je dan ziek en angstig. De kans dat dit gebeurt, is het grootst bij beginnende gebruikers of bij blowers die nerveusgespannen zijn.
*Hasj en wiet kunnen bij mensen die daarvoor gevoelig zijn een psychose opwekken of deze verergeren. Ook kunnen hasj en wiet een terugval in de psychose veroorzaken.


lange termijn

*Roken van hasj en wiet is schadelijk voor de longen. Bij verbranding van hasj en wiet komen net als bij tabak koolmonoxide en teer vrij. Koolmonoxide is slecht voor hart- en bloedvaten en teer is slecht voor je longen.
*Hasj en wiet kunnen eventueel je persoonlijke ontwikkeling in de weg staan. Vooral als je dagelijks blowt om je prettig te kunnen voelen. Als je dan dagelijks blowt, kun je geestelijk afhankelijk worden. Je hebt wellicht wat meer nodig om het effect te voelen (=tolerantie).
*Uit onderzoek blijkt dat geestelijke afhankelijkheid optreedt bij ongeveer 10% van de cannabisgebruikers. Dat is meer dan vroeger gedacht werd. Cannabis is echter minder verslavend dan tabak, cocaine en opiaten.
Bij stoppen kunnen zij ook enige tijd lichte onthoudingsverschijnselen krijgen zoals: wat onrustig, zweten en slechter slapen

Hopelijk weet je nu beter wanneer je je volgende joint opsteekt.



Daar ben ik dan weer wel mee akkoord. Ik denk dat het zeer belangrijk is om de jeugd op vroege leeftijd op de gevaren en gevolgen van dit soort toestanden te wijzen. Niet alleen over cannabis maar over elk mogelijk verslavend product.
Proficiat met je repliek.
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 14th December 2004, 20:55
Daddy's Hobby Daddy's Hobby is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Belgium
Posts: 4
Thumbs up

Citaat:
Orgineel gepost door Daddy's Hobby
Proficiat met je repliek.

Het niveau van de replieken stijgt meer en meer.... klasse
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 14th December 2004, 22:27
annemieke annemieke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 11
cannabis verslavend?

Ik heb nooit gezegd dat cannabis niet verslavend is. Ik heb gezegd dat het "fysiek" niet verslavend is. Dat zuig ik niet uit mijn duim, maar heb ik echt gelezen in een officieel foldertje over de gevaren van cannabis en andere drugs.

Je wordt inderdaad wel geestelijk verslaafd aan de roes en dat het slecht is voor de longen, is nogal vanzelfsprekend aangezien er ook tabak in verwerkt is.

Ik bedoelde eigenlijk in mijn comment dat je dus vooral moet opletten voor de psychische gevolgen: psychoses zoals je zei, geheugenverlies, paranoïa, depressies,... het zijn er allemaal gevolgen van. Die psychische gevolgen hebben dan weer invloed op het lichaam (slecht slapen e.d.), maar cannabis 'vernietigt' het lichaam niet rechtstreeks zoals bv XTC of LSD. Het gaat langzamer en geleidelijker. Ik ontken natuurlijk niet dat het slecht is voor de gezondheid!

Ik wou ook nog even terug reageren op Superjef: je zei dat je cannabis niet tussen de chocolade in de supermarkt ligt. Akkoord, natuurlijk is het ook weer niet zó gemakkelijk te krijgen, maar veel moeite moet je er nochtans echt niet voor doen. Als je iemand kent die weed gebruikt (en die kans is zeer reëel, wees niet naïef), kom je er al gemakkelijk aan, via via.

In het secundair weten jongeren ook snel genoeg bij wie ze moeten zijn voor hun voorraadje. Want hoe je het ook draait of keert: gedeald wordt er altijd, wat de school ook probeert, ondanks al de controles. Dat is helaas de realiteit.
In onze klas was het vroeger ook zeer goed geweten wie dealde, hoor! Bovendien hadden de cannabisgebruikers hun trukjes om niet betrapt te worden met weed op zak: (bv. tasje met weed aan de binnenkant van hun T-shirt spelden. Als er controle was, lieten ze dit op de grond vallen en andere leerlingen verborgen de weed totdat die persoon terug was van controle).
Ik denk dat jullie niet echt een idee hebben hoe goed cannabis al verspreid is onder de jongeren.
Ik ben leidster in een jeugdbeweging en ik ben er echt van geschrokken hoeveel van onze leden al eens met cannabis in aanraking zijn gekomen. Dat is gewoon verbijsterend. Wij wijzen ze er dan ook op dat ze daar best afblijven en dat het veel schadelijker is dan ze denken.

Volgens mij is de repressieve aanpak tegen cannabis niet de juiste, omdat er toch steeds mensen door de mazen van het net glippen bij controles.
Sensibilisering over cannabis, roken, alcohol en andere drugs lijken me nog steeds het doeltreffendste.

Cannabis niet goedkoop?
Oké, het is natuurlijk veel duurder dan een pak ships of een reep chocolade, maar vergeet niet dat je in bv een zwembad ook 1 euro betaalt voor een stomme snickers en een joint kost maar 2 à 2,5 euro. Zo veel kost dat nu ook weer niet.
Veel jongeren vanaf 16 jaar krijgen veel zakgeld: 20-25 euro per week is geen uitzondering. Zij hebben dus geld genoeg om cannabis aan te kopen.
Daar kan je me geen ongelijk in geven. De cijfers liegen er niet om. Hoe kan het anders dat zoveel jongeren cannabis kunnen gebruiken?

Ik hoop dat jullie door mijn vorig bericht niet de indruk heb gekregen dat ik voor het gebruik van cannabis ben. Natuurlijk ben ik dat niet!
Ik vind gewoon dat je nuchter de realiteit onder ogen moet zien:

cannabis is redelijk goed verkrijgbaar en niet onoverkomelijk duur. De stap naar cannabis is dan ook heel erg klein voor jongeren.
Veel jongeren zijn ook niet goed genoeg geïnformeerd over de gevolgen en daardoor gaan ze hun druggebruik relativeren.

Groetjes...
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 14th December 2004, 22:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up

Kwaliteit stijgt inderdaad!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 14th December 2004, 22:46
SuperJef's Avatar
SuperJef SuperJef is offline
Live fast, die young
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Meerhout
Posts: 142
Citaat:
Kwaliteit stijgt inderdaad!


Was die dan nog niet hoog genoeg?

Annemieke nu begrijp ik je reactie al iets beter.. Ik had gewoon moeite met het zinnetje : Ik denk dat bij ons op school bijna iedereen het spul al eens een keer gebruikt heeft,dit vond ik toch wel iet te drastisch.., en de verwoording van een aantal zaken..

Voor de rest ben ik nu nagenoeg volledig akkoord met jouw visie!
__________________
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.