actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2016, 12:44
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Voorlopig geen sancties tegen langdurig zieken

De federale regering voert voorlopig geen financiële sancties in voor langdurig zieken die aangepast werk weigeren of voor werkgevers die daar niet aan meewerken. Dat schrijft De Tijd en wordt in regeringskringen bevestigd.

De strengere opvolging van langdurig zieken maakte deel uit van het akkoord rond de begrotingscontrole. Na de nachtelijke deal viel te horen dat via een systeem van vragenlijsten en gesprekken geoordeeld zou worden over een mogelijke re-integratie. Wie weigert mee te werken, riskeert een deel van zijn uitkering te verliezen, klonk het.

Voorlopig verandert er echter niets. Het kernkabinet besliste na een discussie over de notificaties van het begrotingsakkoord om voorlopig geen sancties in te voeren. Eerst wordt een kans gegeven aan het akkoord dat de sociale partners hebben gesloten en geen sancties inhoudt.

In juli volgt een evaluatie in overleg met de sociale partners. Als dan blijkt dat de huidige regeling niet volstaat om het budgettaire doel te halen, volgt alsnog een systeem met sancties. Dit jaar zouden de hervormingsplannen voor langdurig zieken 122 miljoen euro moeten opbrengen.

Bron: De Standaard, 22/04/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160422_02251636

Mening: Ik vind dat er een onderscheid gemaakt moet worden. Er zijn heel veel mensen die hun huidige job voor lange tijd niet meer kunnen uitvoeren, maar ik zie hier duidelijk een verschil tussen. Je kan langdurig niet aanwezig zijn op het werk door bijvoorbeeld kanker of een voetblessure. Wanneer je kanker hebt, verzwakt je hele lichaam en ben je niet meer in staat om te werken, maar als je een blessure oploopt, is dit een heel andere zaak. Als je een job hebt waarbij je veel moet rondlopen, kan je bij een knie- of voetblessure wel aangepast werk aanvragen, maar dat doen mensen veel te weinig. Het kan tijdens je ziekteduur ook een oplossing zijn om minder uren te doen, zodat je toch niet volledig uitgeput raakt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2016, 17:25
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Ik heb een dubbel gevoel bij dit artikel. Mensen die langdurig ziek zijn hebben tijd en rust nodig. Wanneer ze zich terug beter voelen en voelen dat ze aangepast werk kunnen doen dan is dat top. Ik kan me niet voorstellen dat mensen die langdurig ziek zijn altijd maar binnen willen zitten. Als mensen langdurig ziek zijn en niets kunnen doen, dan is dat ook zo. Toch denk ik dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen mensen die het aangepast werk kunnen doen en willen en mensen die dit niet willen. Ik denk natuurlijk dat dit voor niemand gemakkelijk is. Wat me wel stoort zijn werkgevers die er niet aan meewerken. Je moet iedereen de kans geven vind ik, en zeker mensen die in een moeilijke periode zitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.