actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2017, 10:45
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
'Elke dag worden er digitale schouderklopjes uitgedeeld'

'Elke dag worden er digitale schouderklopjes uitgedeeld'

Klassieke bonussen als hefboom voor motivatie? Nucleus, een groeiend hostingbedrijf met zo’n 35 medewerkers, vond er geen heil in. Daarom ging deze in Antwerpen gevestigde onderneming op zoek naar een alternatief, en vond die een jaar geleden in Bonusly. Dat is een peer-to-peer bonussysteem, waarbij je als medewerker zelf kiest welke collega’s de meeste erkening verdienen. We spraken met drie medewerkers van Nucleus, en vroegen wat het systeem met de zogenaamde karmapunten juist doet.

Bonusly is een platform waarop elke onderneming kan intekenen. Het is vrij eenvoudig: elke medewerker krijgt iedere maand een vast aantal punten om uit te delen aan collega’s. Op het einde van de maand vervallen de punten. Met de ontvangen punten kunnen medewerkers een variatie aan dingen kopen. Bij Nucleus is het systeem alleszins zeer populair.

“Ik heb het systeem ontdekt na een korte zoektocht op het internet”, vertelt Mattias Geniar, Support Manager bij Nucleus. “Het was al snel duidelijk dat het een fantastisch alternatief was. Nucleus levert Uptime-asa-Service, wat betekent dat we garanderen dat de platformen van onze klanten online blijven. Daarom zijn we ook een servicegerichte organisatie, en dat zit juist in de kleine details. Dingen die het management soms niet kan zien.”

Ultieme transparantie

“Bonusly is naadloos geïntegreerd in ons chatsysteem”, weet Mitch Van Loo, System Engineer. “Zo kan iedereen zien wie punten krijgt. Dat zorgt voor een stuk sociale controle, omdat je zo niet kunt valsspelen. Maar het is vooral een manier om de kleine en grote inspanningen van iedereen zichtbaar te maken. Dat maakt het heel interessant.”

“Iedereen heeft ook toegang tot alle statistieken”, aldus Mattias. “Je kunt zien wie er in een bepaalde periode de meeste punten heeft verzameld, of welke soort inspanningen het meest werden erkend.”

Elke dag complimentendag

Elke medewerker krijgt elke maand een portefeuille van 150 punten om uit te delen. Bij Nucleus zijn er geen richtlijnen die bepalen waarvoor de punten gegeven mogen worden. “Zo worden er ook punten uitgedeeld aan mensen die de vaatwasser in- en uitladen”, weet Stefanie Dijckmans, die bij Nucleus verantwoordelijk is voor de administratie. “Ik merk dat collega’s zo’n dingen nu sneller doen. Niet per se omdat ze zo meer punten kunnen verzamelen, maar vooral omdat ze inzien dat die kleine dingen echt wel gewaardeerd worden. Het is natuurlijk ook leuk om te weten dat andere mensen jouw inspanningen zien via het chatsysteem.”

“Het is er ook voor iedereen. Met een andere regeling zouden misschien vooral de haantjes- de-voorste erkenning krijgen, maar nu verdienen ook de stille mensen karmapunten”, aldus Mitch. “Dat zijn dan de stille werkers die hun job heel goed doen. Met Bonusly hebben we een systeem waarmee de erkenning niemand vergeet.”

“We hebben er natuurlijk ons eigen ding mee gedaan”, vertelt Mattias. “Zo hebben we onze punten karmapunten genoemd, en werken we met hashtags. #feeder is bijvoorbeeld een hele populaire, voor mensen die eten meebrengen. We gebruiken ook vaak #oneteam, wanneer teams samen tot mooie resultaten komen. Omdat alle uitgedeelde punten op onze chat komen, heeft het ook een soort van nieuwswaarde. Zo blijft iedereen op de hoogte van de positieve dingen die er bij ons gerealiseerd worden.”

Eigen webshop

“Die punten zijn er natuurlijk niet voor niets”, aldus Mattias. “Bij Nucleus hebben we een eigen webshop geïntegreerd in Bonusly. Met je gespaarde punten kun je heel wat dingen kopen, van een Spotifyabonnement tot cadeaubonnen en zelfs een extra vakantiedag of een etentje met het management in een sterrenrestaurant. Maar we blijven natuurlijk serious geeks, en daarom zijn er ook dingen als een Star Trek pizzasnijder en een Star Wars badjas te verkrijgen.” (lacht)

“Toch zien we dat de meesten heel sociaal blijven in het gebruik van hun punten”, vertelt Stefanie. “Er worden heel wat croquemonsieurs uitgedeeld ’s middags. Mensen gebruiken hun punten ook vaak voor het goede doel, of zetten hun ontvangen punten in om terug uit te delen aan collega’s.”

Datum: 20/05/2017
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170519_02889952

Eigen mening: Dit idee van digitale bonuspunten vind ik een heel goed systeem om je collega’s te belonen voor het harde werk dat ze verrichten. Ik denk dat het zeer motiverend werkt om te zien hoe je inzet door anderen gewaardeerd wordt. Daarnaast hangt er ook een effectieve beloning aan vast en werkt het dus hetzelfde als een gewone bonus. Volgens mij biedt Bonusly, het platform waar het over gaat, veel mogelijkheden en is het een ideale manier om je als werkgever bezig te houden met die inspanningen die je werknemers leveren en hoe deze onthaald worden bij de andere medewerkers. Bovendien leert men op deze manier elkaars werk, inclusief de kleine dingen, te appreciëren en dat het in ieders belang is dat iedereen op de werkvloer gemotiveerd blijft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th May 2017, 12:01
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
Ik ben het eens met Ellen: het is een knap systeem! Ik had nog nooit gehoord van Bonusly, maar ik ben wel enthousiast over hun werking. Op deze manier worden alle werknemers gestimuleerd om hun best te doen. De appreciatie van collega's doet zeker deugd en geeft extra energie om door te blijven gaan. Het is fijn dat je werk erkend wordt! Zeker nu er vaker een burn-out vastgesteld wordt bij werknemers, is het belangrijk dat mensen elkaars werk appreciëren en elkaar luidop een pluim geven. Een schouderklopje kan psychologisch veel steun bieden. Ik vind het goed dat ook de kleine taakjes beloond worden (bijvoorbeeld het uitladen van de vaatwasser). Vaak hoor je dat het telkens dezelfde mensen zijn die deze kleine, onpopulaire taken op zich nemen. Nu worden deze mensen hiervoor ook beloond. Het enige waarover ik twijfel bij dit beloningssysteem is dat het een 'strijd' zou worden tussen de werknemers. Dit zou natuurlijk voor extra stress en spanningen kunnen zorgen. De werkgever zal er goed op moeten letten dat de sfeer op de werkvloer optimaal blijft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.