actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2021, 03:47
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,687
Arrow Welke vrije schoolkeuze?

Welke vrije schoolkeuze?

Koen Cools


Vorig jaar, net voor de coronacrisis uitbrak, organiseerden de Antwerpse secundaire scholen kijk- en infodagen. Een school kiezen verloopt via het digitale aanmeldingssysteem dat in maart wordt geactiveerd. Op een website kun je handig inzoomen op je woonplaats in de stad, om vervolgens de scholen op fiets- of tramafstand van je deur te onderzoeken.


Op die kijk- en infodagen zetten de scholen hun beste beentje voor. Mijn dochter kreeg er zin in. Intussen hadden zij en haar klasgenoten nog ruimschoots de tijd om hun ervaringen te delen en te fantaseren over afspreekplekken en nieuwe boekentassen. Ook thuis was die schoolkeuze tientallen keren hét gespreksonderwerp. Op school droegen CLB-medewerkers hun steentje bij en bereidden de klasleerkrachten die belangrijke overstap inhoudelijk mee voor. Altijd namen we de nodige voorzichtigheid in acht. De kinderen weten dat ze in deze stad een ‘top 3’ moeten opgeven. Samen die grote stap zetten, is dus altijd een beetje ‘onder voorbehoud’.

Toen was het maart 2021. Wij waren geïnformeerd. Vóór de deadline klikten we drie scholen op een haalbare afstand aan, met een passend studieaanbod en een interessant verhaal. Vorige dinsdag sloeg de bom in: door het loterijsysteem valt mijn dochter uit de boot. Op de website verscheen een dag later zwart-op-wit drie keer met hoofdletter: ‘Geweigerd.’ Daar sta je dan als ouder, de onrust die door je eigen lijf raast te verbergen voor een treurende tiener. Op haar smartphone bleven de berichten van vrienden en klasgroepjes oplichten. Opluchting bij 23 klasgenoten, ontgoocheling bij 3. Een fijne groep werd gereduceerd tot winnaars en verliezers.

Op de wachtlijst scoort ze twee keer een rond getal: plaats 100, plaats 97 en plaats 10. Dus moeten we haar vandaag om 9 uur stipt aanmelden op een school waar wel plaats is. Er is keuze: ze kan nog terecht in twee technische scholen, drie joodse scholen en enkele scholen aan de andere kant van de stad. Als we snel zijn, tenminste, want ‘eerst komt, eerst maalt’. Bovendien weet je nooit hoe die wachtlijsten de volgende weken evolueren. Er is een waterkans dat er alsnog een plaatsje vrijkomt, maar vandaag moeten we haar sowieso al inschrijven op ‘een’ school. Want als de wachtlijsten niks opleveren, mag je in september niet met lege handen staan.

En dus zit ik sinds 9 uur achter mijn computer. Ik probeer mijn dochter in te schrijven op een school waar ik ze hopelijk over enkele weken weer zal uitschrijven. Al een uur lang verschijnt ‘ERROR 403’ op mijn scherm en op de ‘meld-je-aan-helpdesk’, zijn alle medewerkers al een uur lang ‘in gesprek’. Ik vraag me af hoe ouders die niet de luxe of de omkadering hebben om paraat te zitten, dat oplossen.


DS, 28 april 2021 (Koen Cools)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.