actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2015, 09:49
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
EU wil uiterlijk in 2019 schone diesels

De Europese Commissie heeft een voorstel klaar dat ervoor moet zorgen dat er tegen 2019 alleen nog 'schone' dieselauto's in Europa verkocht worden. De voorstellen zijn veel strenger dan de automakers hoopten.

Volgens het plan dat de Nederlandse krant De Volkskrant kon inzien, start over twee jaar de invoering van nieuwe maximum uitstootnormen voor stikstofoxiden (NOx) van 128 naar 95 gram per kilometer. In de tussentijd zouden nieuwe dieselauto's maximaal 60 procent meer NOx mogen uitstoten. Daardoor zou één op de tien dieselmodellen in Europa niet meer verkocht mogen worden. Eind deze maand zou de knoop moeten worden doorgehakt.

Dieselgate

Het plan geldt als ambitieus en wordt gezien als reactie van de Europese Commissie op het dieselschandaal bij Volkswagen. het Duitse autoconcern gaf bijna drie weken geleden toe dat het in de Verenigde Staten gesjoemeld had met motormanagement waardoor zijn dieselmodellen veel schoner leken dan ze in de praktijk waren.

VW gaf toe wereldwijd meer dan 11 miljoen auto's met de gemanipuleerde software te hebben uitgerust, waarvan 8 miljoen in de Europese Unie. CEO Martin Winterkorn moest opstappen en de koers van het aandeel Volkswagen kelderde meer dan 40 procent.

Testmethode

De nieuwe normen hangen samen met de invoering van een nieuwe testmethode om de gemiddelde NOx-uitstoot te meten. Tot nu toe gebeuren die tests in steriele laboratoria onder ideale omstandigheden, die niets met de dagelijkse praktijk te maken hebben.

Volgens de nieuwe testmethode, waarmee de automakers in mei instemden, wordt er veel meer op de openbare weg getest. Dat zal de testresultaten gevoelig beïnvloeden. Tegelijkertijd wordt vanaf 2019 de maximale NOx-uitstoot teruggebracht van 128 naar 95 gram per kilometer. Ter vergelijking: die 95 gram per kilometer geldt nu al in de Verenigde Staten en zette Volkswagen aan tot het manipuleren van het motormanagement.

Verzet

In de aanloop naar die nieuwe norm in 2019 zouden automakers alleen nog diesel-auto's mogen verkopen die maximaal 60 procent meer NOx uitstoten dan de norm. De autoproducenten, gesteund door typische autoproductielanden als Duitsland, Tsjechië, Slowakije en Hongarije zouden zich daar tegen verzetten en pleiten voor een ruimere marge van 400 tot 500 procent. De verenigde autoproducenten pleiten voor een marge van 275 procent gedurende 5 jaar.

Het dieselschandaal bij Volkswagen heeft de steun voor zo'n soepele opstelling echter stevig geërodeerd. België, Nederland en Zweden zouden zich achter de voorstellen hebben geschaard en nu ook de steun krijgen van autolanden als Frankrijk (Renault, Peugeot en Citroën) en Italië (Fiat, Alfa Romeo).

Eigen mening:
Ik vind het een zeer goede beslissing dat men tegen 2019 de uitstoot drastisch willen minderen. Ook zijn onze ogen open gegaan na het schandaal met Volkswagen, dit kan echter zo maar niet aan de kant geschoven worden. Ze hebben wel een slimme zet gedaan door hun auto's te manipuleren, ik vind persoonlijk dat elke auto nog eens moet nagekeken worden door iemand van buitenaf, een soort keuring na ze uit de garage komen. Ik denk dat dit nog veel meer gaat gebeuren wanneer de regels op de uitstoot strenger worden, men kan dus beter het zekere voor het onzekere nemen. Wat ik wel vind is dat 2019 toch wel een snelle deadline is, natuurlijk zoveelste beter als dit behaald wordt. Ik vraag mezelf dan af wat met auto's die nu rondrijden en aan deze norm nog niet voldoen? Dan zwijg ik nog maar over de vele oldtimers ...

Laatst aangepast door L*ze. Verhaegen : 6th October 2015 om 09:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.