actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2015, 19:07
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Topeconomen pleiten voor afschaffing contant geld

Topeconomen hebben zich uitgesproken voor de afschaffing van contant geld. ‘Met de huidige technische mogelijkheden zijn munten en biljetten in feite een anachronisme’, aldus de Duitse econoom Peter Bofinger. Harvard-professor Kenneth Rogoff pleit ervoor om contant geld als betaalmiddel geleidelijk aan te laten uitdoven.

Wanneer contant geld wegvalt kunnen de markten voor zwartwerk en drugs drooggelegd worden, zegt Bofinger in het Duitse magazine Der Spiegel. Hij roept de Duitse regering op om op internationaal niveau te ijveren voor het afschaffen van cash geld. ‘Dat zou in elk geval een goed thema zijn voor de agenda van de G7-top’, klinkt het.

Kenneth Rogoff, de voormalige hoofdeconoom van het IMF, pleit er in Handelsblatt voor om als eerste stap enkel nog de kleinere coupures uit te geven. ‘Een zeer groot deel van de negatieve bijwerkingen van het gebruik van contant geld hangt samen met de grotere bankbiljetten. Als de uitgave daarvan stopgezet wordt, dan heeft men al zeer veel bereikt.’

Rogoff argumenteert dat de anonimiteit van cash geld graag gebruikt wordt voor illegale transacties of om belastingen te ontduiken. Daarnaast zijn er ook overwegingen voor het monetaire beleid. ‘Als geldhouders kunnen uitwijken naar renteloos contant geld, dan kan de centrale bank de rente niet te ver onder nul laten dalen, ook niet wanneer dat zinvol zou zijn om een slabakkende economie weer op gang te trekken’, klinkt het.

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20150517_01684866

Eigen mening : Na Noorwegen wil ook Duitsland het contant geld afschaffen. Dit vind ik een goed idee. Veel mensen ontduiken nog steeds de belastingen. Wanneer er geen cash geld meer in de omloop is, kan dat niet meer. Ook is met een bankkaart betalen veiliger voor de winkel. Dit zijn inderdaad nadelen die verbonden zijn aan vooral de grotere bankbiljetten, maar toch zou het ook een voordeel zijn om het kleinere geld af te schaffen. Rosse centjes irriteren iedereen en voor winkels zijn cashbetalingen een enorm tijdverlies.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2015, 14:31
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
Ik ben het niet volledig eens met I*ona. Vooral omdat ik me geen wereld kan voorstellen zonder contant geld. Ook denk ik dat het vrijwel onmogelijk is.
Het artikel vermeld al dat het positief zou zijn om zwartwerk en bv. de drugs wereld droog te leggen, dit is inderdaad de ideale oplossing hiervoor. Maar ook de grote topmannen (en economen) foefelen graag met geld, het lijkt mij straf dat iedereen hier direct voor gaat staan springen.
Het afschaffen van de biljetten met hoge bedragen zoals €500, €200 en €100 kan ik volledig begrijpen. Zoals I*ona ook al vermeld is dit veiliger voor de winkels die dagelijks heel wat contant geld in hun kassa's hebben steken. Maar het betalen van kleine diensten of goederen lijkt mij nog steeds het gemakkelijkst met muntstukken en briefjes.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2015, 14:40
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Ikzelf ben ook tegen het afschaffen van contant geld. Ten eerste heeft Worldline af en toe problemen waardoor betalen met de kaart onmogelijk is. Ten tweede, hoe doe je het dan met zakgeld geven aan kinderen? Ik gruwel al als ik denk dat tien-jarigen later naar de winkel gaan met een bankkaart om met hun zakcentjes snoep te gaan kopen. Dat beeld klopt gewoon niet. Ook vind ik dat door het gebruiken van cash geld je het hoofdrekenen wat beter onder de knie blijft houden. Zelf werk ik in de horeca en ben ik dus bijna continu bezig met hoofdrekenen als ik geld moet teruggeven. Wanneer alles met de kaart betaald wordt, valt dit natuurlijk wel en is het gewoon een principe van het juiste getal in te tikken. Mij lijkt het dan je dan veel minder betrokken bezig bent met je werk en alles een automatisme wordt. En dit laatste zal misschien wat persoonlijk en egoďstisch zijn maar als contant geld niet meer bestaat, krijg ik geen fooien meer en dat scheelt op een weekend toch wel enkele euro's.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th May 2015, 10:47
T*ďssa.Vermeiren T*ďssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Ik ben het volledig eens met de mening van Veronique. Afschaffen van contant geld is 1, maar heb je al eens nagedacht wat we gaan doen als het technische systeem van Banksys 'plat' ligt. Dan kunnen er gewoonweg geen betalingen uitgevoerd worden. Dan kan je wel zeggen: 'Dat komt toch bijna niet voor!', maar het moet niet veel voor komen om in de grote myserie te zitten. Stel je eens voor dat er gedurende een uur in heel België geen verkoop- en aankoopverrichtingen gedaan kunnen worden? Dat is een regelrechte ramp. Naar welke oplossing gaan we dan grijpen? Ruilhandel? Dan gaan we gewoon terug in de tijd in plaats van erop vooruit te gaan. Briefjes afschaffen van €500, €200 en €100 vind ik daarentegen wel een goed idee. Bij heel veel winkels kan je daar toch al niet meer mee terecht dus waarom bestaan ze eigenlijk nog. Hetzelfde met de rosse centjes die je nooit te pakken krijgt in je portefeuille. Je geeft ze bijna nooit uit tot je portefeuille bijna kapotspringt van het kleingeld. En dan krijg je tijdverlies aan de kassa zoals Ilona al eerder zei. Voor de rest denk ik niet dat cash betalingen meer tijd in beslag nemen dan betalingen met de kaart. Het systeem dat je tegenwoordig je kaart niet meer uit je portefeuille moet halen en gewoon tegen de betaalterminal moet houden vind ik ook echt onzin. We doen alles maar om tijd te besparen, maar denk ook eens aan de extra aandacht die zakkenrollers weer zien omdat je met zulke kaarten tot en met 25euro zomaar zonder code kan betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.