actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2015, 11:29
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Vaticaan schorst priester die zich als homo out

Daags voor de start van de Bisschoppensynode over het huwelijk en het gezin heeft een theoloog uit het Vaticaan meegedeeld dat hij homoseksueel is. Het Vaticaan heeft hem geschorst.

‘Ik wil dat de Kerk en mijn gemeenschap weten wie ik ben: een homoseksuele priester, gelukkig en trots op mijn eigen identiteit’, zei de Poolse theoloog Krzysztof Charamsa (43) aan de krant Corriere della Sera.

Volgens de Italiaanse krant is het de eerste theoloog met een actieve rol binnen het Vaticaan die openlijk uitkomt voor zijn homoseksuele geaardheid. Hij zegt dat hij de houding van de Kerk tegenover homoseksualiteit wil aanklagen. 'Het is tijd dat de Kerk haar ogen opendoet en realiseert dat homoseksuelen een leven met totale onthouding van liefde laten leven onmenselijk is.'

Charamsa woont al zeventien jaar in Rome, is assistent-secretaris van de Internationale Theologische Commissie en doceert onder meer Theologie aan de Pauselijke Universiteit Gregoriana. Hij heeft een partner.

‘Onverantwoord’

De woordvoerder van het Vaticaan liet in een reactie verstaan dat de daad van de priester om zich te outen als homo vlak voor de start van de Bisschoppensynode over het huwelijk en het gezin, ‘zeer erg’ en ‘onverantwoord’ is. De theoloog wordt geschorst uit zijn functie bij de Heilige Stoel. Charamsa is naar eigen zeggen bereid de professionele gevolgen van zijn coming-out te dragen.

De Poolse priester had de schorsing bij de Theologische Commissie, die de leer van de Kerk verdedigt, verwacht. Zijn toekomst als priester moet door een lokale bisschop beslist worden, zei het Vaticaan. Het Poolse bisdom geeft hem een 'waarschuwing'. De theoloog wordt verzocht 'de weg van het priesterdom van Christus weer te bewandelen.'

Bron: De Standaard

Mijn mening: Zaken zoals homoseksualiteit zijn dingen die in onze huidige maatschappij steeds meer en meer aanvaard worden door de burgers. Ik vind al langer dat de Kerk veel te conservatief blijft. Tijden veranderen en dingen evolueren, maar de Kerk wil hier niet in meegaan. Dat deze gelovige priester is durven uitkomen voor zijn geaardheid vind ik een hele goede zaak. Het laat zien dat homoseksualiteit niet iets is waar je voor kiest en dat het dus ook gelovige mensen kan overkomen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th October 2015, 16:54
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Homoseksuele priester geschorst na het uit de kast komen

Mijn mening loopt volledig parallel met de mening van Yanthe. Het feit dat de priester zich uitte als homoseksueel en hiermee over dit onderwerp aandacht wou vragen bij het christendom, vind ik een goede zaak. De kerk staat sterk in zijn schoenen en zal geen toegevingen willen doen. Zo maakt de kerk zich niet bepaald populair. Ik herinner mij een bericht in het nieuws van afgelopen zomer, waarin men zich afvroeg op welke manier de kerk terug mensen kan aantrekken. Er komt bijna geen volk meer naar de kerk en dat is voor de kerk een groot probleem. Door zich op deze uitgesproken manier te gedragen ten opzichte van homoseksuelen zal de kerk zich uiteraard niet promoten. Liefde is een belangrijk begrip in het christendom en in onze samenleving. Wat is er dan verkeerd aan de liefde tussen twee mannen of twee vrouwen? Het belangrijkste is toch dat ze gelukkig zijn? Ze doen toch niemand kwaad? Ik vind het ook zeer erg dat de priester geschorst wordt. Wel denk ik dat hij een voorbeeld zal zijn voor anderen, die zich ook geroepen zullen voelen om zich te uiten. Samen staan we sterk en ik ben er zeker van dat als de kerk zijn mening rond homofilie niet zal herzien, er dan na verloop van tijd niemand meer naar de kerk zal komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th October 2015, 18:38
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Het is inderdaad spijtig dat het Vaticaan zich nog steeds negatief opstelt ten opzichte van homoseksualiteit. Toch denk ik dat we niet té snel verandering mogen verwachten: de Kerk is een eeuwenoud, log instituut dat niet over één nacht ijs gaat wanneer het zulke belangrijke beslissingen betreft. In het verleden heeft de paus al kleine opmerkingen gemaakt ("Wanneer een homoseksueel iemand van goede wil is en op zoek is naar God, dan ben ik niet iemand die hem veroordeelt.") die we kunnen zien als eerste stapjes die gezet worden voor het aanvaarden van homoseksualiteit.
Het feit dat een figuur uit het Vaticaan zelf nu dit statement maakt, is opnieuw zo'n kleine stap die op termijn hopelijk zal leiden tot afschaffing van het (verplichte) celibaat en een houding die pleit voor liefde, ongeacht tussen welke geslachten.
Ik betwijfel of déze homoseksuele priester al aanvaard zal worden door het Vaticaan, maar zijn actie kan wel een bemoedigend gebaar zijn voor homoseksuele gelovigen over heel de wereld, wat alleen maar aangemoedigd kan worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.