actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2016, 08:21
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
Na Zwarte Piet, nu Schoorsteen Piet

Na Zwarte Piet, nu Schoorsteen Piet

Zwarte Piet is niet langer welkom in programma’s van RTL. In plaats daarvan gaat het mediabedrijf alleen nog maar werken met Schoorsteen Pieten, zo maakte RTL maandag bekend. RTL zendt onder meer de Club van Sinterklaas uit. In een verklaring staat:
Volgens RTL is Schoorsteen Piet een Piet die trouw is aan de Nederlandse traditie: 'Schoorsteen Piet, die wij vanaf nu gewoon Piet noemen, heeft zwarte vegen op zijn gezicht, omdat hij door de schoorsteen komt. De meesten van ons zijn opgegroeid met het idee dat Piet door de schoorsteen komt. Aan dat verhaal houden wij vast, wij passen alleen zijn uiterlijk aan.' Ze volgen de beslissing van Stichting Sinterklaas in Amsterdam, die begon met de Schoorsteen Piet in 2014.

Vorig jaar besloot RTL juist nog het uiterlijk van Piet niet aan te passen, omdat het de lijn wilde volgen die het breedst zou worden gedragen in de samenleving. Wel gaf RTL daarbij aan het besluit te kunnen herzien “mocht op termijn de uitkomst van deze maatschappelijke discussie vragen om een verandering van het uiterlijk van Piet.”

Toen in de opening van de Sinterklaasuitzending van Ik Hou van Holland vorig jaar andersgekleurde Pieten te zien waren, werden die op last van de directie van RTL verwijderd.

Sinterklaasjournaal

Bij de NTR, dat het Sinterklaasjournaal uitzendt, is wel nog sprake van Zwarte Piet. In 2014 introduceerde de NTR alternatieve Pieten zoals een Roetveegpiet en een Clownspiet, in aanvulling op Zwarte Piet.

In een open brief eerder dit jaar, onder meer ondertekend door RTL-coryfee Humberto Tan, werd de NTR door ruim honderd BN’ers opgeroepen te stoppen met Zwarte Piet.

Volgens algemeen directeur Paul Römer van de NTR is de verandering van uiterlijk van Zwarte Piet tien jaar geleden al ingezet en is het een kwestie van tijd voordat Zwarte Piet helemaal verdwenen is.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161024_02536105

Mening:
Het idee dat Zwarte Piet eigenlijk zijn kleur heeft omdat hij 'vuil' is na door de schoorsteen te kruipen, blijft behouden. Dit vind ik al een stuk beter dan de kleurrijke Pieten van vorig jaar. Toch vind ik het jammer dat onze tradities in twijfel worden gebracht en worden bezien als 'racistisch'. Ik snap dat mensen dit kunnen aanzien als een racistische vertoning van kleurlingen, maar dit is helemaal niet het verhaal achter Zwarte Piet en oorspronkelijk zou Sinterklaas ook een kleurling zijn. Jammer dat dit allemaal in vraag wordt gesteld, maar dit alternatief vind ik zeker ook niet slecht.

Laatst aangepast door Lotte.G*ens : 25th October 2016 om 08:27.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.