actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2013, 19:26
lieselot.o*ms lieselot.o*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 20
Vier studenten onderkoeld na zwempartij bij studentendoop

In de Boerekreek in Sint-Laureins, een 39 hectare grote waterplas in het Meetjesland, zijn deze namiddag vier zwemmers onderkoeld geraakt en naar het ziekenhuis overgebracht. De studenten waren vuil na een proef in het kader van een studentendoop en sprongen op eigen initiatief in het water om zich proper te maken, zo is vernomen bij de lokale politie Meetjesland-Centrum.
De vier, negentienjarigen uit Harelbeke, Tielt en Gent, konden rond 15.45 uur op eigen houtje uit het water geraken. Eén iemand verloor het bewustzijn. De studenten werden met ambulances uit Eeklo en Maldegem naar het ziekenhuis overgebracht. Niemand verkeerde in levensgevaar.


"De combinatie van het koude water met het gebruik van alcohol leidde ertoe dat ze onderkoeld raakten", aldus een woordvoerder van de politiezone.

De vier studeren in Leuven, maar waren aangesloten bij een studentenclub uit het Meetjesland. Volgens de politie sprongen ze op eigen initiatief in het water, nadat ze vuil waren geworden bij een proef, maar de zwempartij als zodanig maakte geen onderdeel uit van de studentendoop.


Mening

Dit jaar werd er in de klas gevraagd of iemand bij de studentenvereniging wou gaan, het antwoord was unaniem : nee. De reden : 'ik zou wel willen, maar ik wil geen studentendoop ondergaan'. Dit was ook mijn antwoord, hoewel ik er jaren chiro heb opzitten en dus al een heel aantal 'dopen' achter de rug heb. De studentendopen gaan gewoon vaak te ver. Het voorval in dit artikel valt nog mee, in die zin dat zoiets niet te voorzien is. Toch, zou er dringend eens verandering in moeten komen : een kans op onderkoeling enkel en alleen om bij een bepaalde groep te mogen horen? Dat is er wel wat over, niet?

Datum
09-11-2013

Bron
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...entendoop.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2013, 20:22
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
dezelfde kam

Je moet wel opletten dat je geen tendentieuze meningen in het rond strooit door iedereen over dezelfde kam te scheren. Zo heb ik bijvoorbeeld de studentendoop in Vorselaar georganiseerd, en alles wat daar gebeurde is vooraf in detail besproken met een van de opleidingshoofden.
Verder weet ik dat er binnen Leuven iets soortgelijks bestaat, maar veel strenger: daar hebben ze een heel doopcharter, waaraan studentenkringen zich moeten houden. Anders mag hun doop gewoon niet doorgaan.
Om hier dus te poneren dat elke studentenkring erover gaat, lijkt me nogal sterk.

Hiernaast poneer je ook de stelling: "een kans op onderkoeling enkel en alleen om bij een bepaalde groep te mogen horen?" maar dat is hier helemaal niet van toepassing, want het zwemmen was geen deel van de studentendoop. Als die jongens dus voor, of na hun doop willen drinken, of zwemmen, dan is dat hun zaak.
Hoewel ik uiteraard wel ergens kan begrijpen waarom je zo denkt: HLN heeft namelijk dit artikel wel heel tendentieus opgesteld, omdat artikels rond studentendopen altijd veel sensatie opleveren. Sensatie is uiteraard goed voor de verkoopcijfers, bijgevolg leggen ze de focus van de feiten (vier jongens die gedronken hebben voor, of na hun doop, en zijn gaan zwemmen) naar een onderwerp waar meer verkoopcijfers me te halen vallen i.e. studentendopen.

Tot slot zou ik over dit gehele artikel nog willen zeggen dat ik dit persoonlijk 'boecht' vind, omdat dit artikel niets bijdraagt aan actualiteit van morgen, sterker nog, het is een fait divers, dat tendentieus aan de massa wordt verkocht, gewoon om er meer lezers mee te halen. Maar of het echt de moeite is om op dit forum te posten, daar heb ik toch sterk mijn twijfels bij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2013, 23:27
lieselot.o*ms lieselot.o*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 20
Studentendoop

Als ik mezelf even quote : 'De studentendopen gaan gewoon vaak te ver', hierbij scheer ik helemaal niks over dezelfde kam. Dan zou ik 'altijd' gezegd hebben. Met 'vaak' verwijs ik naar de voorgaande artikels omtrent de uit-de-hand-gelopen stundentendopen. Dat zijn er ondertussen al wel wat als ik het me goed herinner. Het kan best zijn dat de doop in Vorselaar wel 'braafjes' is en dan moedig ik dat zeker aan. Natuurlijk moet je wel in het achterhoofd houden dat 'iets dat te ver gaat' een enorm subjectief gegeven is. Voor iemand die tegen het hele concept van een studentendoop is gaan effectief ŕlle dopen te ver. Maar ik wilde helemaal niet elke studentenvereniging hierbij betrekken, na het lezen van verscheidene artikels rond dopen, heb ik misschien een te veralgemenende conclusie getrokken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.