actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2016, 11:38
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Acht vrouwen gearresteerd in Iran wegens modefoto’s zonder hoofddoek op Instagram

De Iraanse cyberpolitie heeft mensen opgepakt omdat ze op het internet modefoto’s hadden gepost zonder hoofddoek. Minstens acht modellen, onder wie zeven jonge vrouwen zonder de verplichte hoofddoek, en talrijke fotografen en visagisten werden opgepakt bij de operatie, onder codenaam ‘Spin 2’. Dat berichten Iraanse media maandag.

In Iran moeten niet alleen vrouwen in het publiek een hoofddoek dragen, maar in veel winkels ook vrouwelijke etalagepoppen. Modetijdschriften zijn niet toegelaten. Veel modeshows gebeuren daarom ondergronds. Bij zulke shows lopen de vrouwelijke modellen zonder hoofddoek, zodat de kledij beter tot zijn recht komt. Sinds een paar jaar worden ook onlinemedia als Instagram en Telegram daarvoor gebruikt.

De regering van president Hassan Rohani treedt hier normaal niet zeer streng tegen op. Maar justitie, dat door conservatieve geestelijken gedomineerd wordt, doet dat wel. Voor hen zijn de naar Westerse normen onschuldige beelden een gevaar voor de samenleving, die haar van de islam kunnen afleiden. Daarom wordt in het land voortdurend gewaarschuwd voor een ‘Westerse culturele invasie’, zowel via mode, muziek, film als tv.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160516_02290864

Datum: 17/05/2016

Eigen mening: Vorig jaar heb ik een artikel gelezen over een Iraanse vrouw die ontslagen werd omdat ze een selfie had genomen zonder haar hoofddoek. Nu lees ik hier dat er acht vrouwen gearresteerd zijn omdat ze geen hoofddoek droegen. Er is dus nog niets veranderd in Iran omtrent de wetten die vrouwen moeten naleven. Ik kan zeer goed begrijpen dat voor vele mensen hun godsdienst en ook het dragen van een hoofddoek heel belangrijk is, maar deze vrouwen krijgen de keuze niet om wel of niet een hoofddoek te dragen. Een wet is natuurlijk wel een wet, maar deze wet zorgt ervoor dat vrouwen niet vrij kunnen zijn. Ze verplichten alle vrouwen om een hoofddoek te dragen en in sommige winkels dragen zelfs de etalagepoppen een hoofddoek. Geloven in een godsdienst zou geen verplichting mogen zijn, maar een keuze. Ze willen hiermee de islam beschermen, maar hoeveel mensen zullen er wel niet zijn die er enkel nog in ‘geloven’ omdat het moet?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2016, 09:13
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Telkens als ik zulk nieuws lees, maak ik me zorgen over de toekomst van de godsdienst. Godsdienst is voor zeer veel mensen belangrijk, en bij sommige godsdiensten hoort hier ook het dragen van een hoofddoek bij, maar de dag van vandaag zou je toch denken dat mensen zelf mogen kiezen of ze gelovig zijn of niet? Oké, de vrouwen hebben de wet overtreden, maar moeten deze acht vrouwen voor dit gearresteerd worden? Ze hadden ook gewoon een waarschuwing kunnen krijgen. Zoals in het artikel al wordt aangehaald, wordt de dienst justitie door conservatieve geestelijken gedomineerd, wat mij dan ook weer niet echt juist lijkt. Hun keuzes worden bijgestaan door hun conservatief standpunt op alles, wat niet correct is. Dit zorgt voor subjectieve veroordelingen, in plaats van objectieve, wat normaal het geval zou moeten zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.