actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2015, 15:12
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Diabetes tijdens zwangerschap verhoogt risico op autisme

Diabetes tijdens zwangerschap verhoogt risico op autisme

Diabetes kan de ontwikkeling van het babybrein beïnvloeden.
Amerikaanse onderzoekers analyseerden gegevens van ruim 320.000 kinderen, geboren tussen 1995 en 2009 in een ziekenhuisgroep in Californië (VS). Als hun moeders vroeg in de zwangerschap diabetes kregen, dan liepen ze 42 procent meer risico om een autismespectrumstoornis te ontwikkelen. Concreet betekent dit dat op 100 kinderen er geen 1,5 maar 2 autisme hebben (autisme komt in de VS voor bij 1,5% van de kinderen, bij ons zijn de cijfers vergelijkbaar).
Het verhoogde risico bleef overeind als de onderzoekers rekening hielden met andere risicofactoren, zoals overgewicht bij de moeders, of roken. De kinderen werden vergeleken met kinderen van wie de moeder al voor de zwangerschap de diagnose diabetes had gekregen, met moeders die pas op het einde van de zwangerschap (na 26 weken) de diagnose zwangerschapsdiabetes kregen, en moeders die geen diabetes hadden. ‘Gewone’ diabetes type 2 bleek geen hoger risico te geven op autisme bij de baby. En een diagnose die pas laat in de zwangerschap kwam evenmin.
Zuurstoftekort
De onderzoekers denken dat dat te verklaren valt doordat vroege zwangerschapsdiabetes vaak pas laat wordt ontdekt, en dus ook pas laat behandeld. De baby kan dan, net als zijn moeder, last hebben van hypo’s – een tekort aan zuurstof in het bloed, en van oxidatieve stress in het bloed van de navelstreng en placenta.
Bij zwangerschapsdiabetes ontwikkelt zich een hoge bloedsuikerspiegel als gevolg van hormonale veranderingen. De aandoening komt voor bij zo’n twee procent van de zwangerschappen en gaat normaal gezien vanzelf over na de bevalling.
De onderzoekers pleiten er in hun artikel voor om zwangere vrouwen vroeg te screenen op zwangerschapsdiabetes. Ook raden ze aan om baby’s van moeders die zwangerschapsdiabetes hebben gehad, vroeg te testen op autismespectrumstoornissen.

Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/dia...sico-op-autisme
Datum: 14/04/2015 om 15:58


Mening

De relatie tussen zwangerschapsdiabetes en baby’s met ASS heb ik mezelf nog nooit afgevraagd. Persoonlijk vind ik het wel goed dat dergelijke onderzoeken gebeuren zodat er gericht oplossingen gevonden kunnen worden. Nu het verband geweten is kunnen moeders sneller gescreend worden op zwangerschapsdiabetes en in een vroeg stadium behandeld worden. Iedereen wil een gezonde baby en daarom zal nagenoeg elke moeder bereidt zijn zich te laten screenen. Ik vind het eveneens goed dat de raad wordt gegeven om de baby zo snel mogelijk te laten testen op ASS. Hoe sneller de diagnose gesteld wordt, hoe vlugger de behandeling kan beginnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th April 2015, 15:23
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Ik vind het een goed idee om elke zwangere vrouw te testen op zwangerschapsdiabetes. Hoe sneller dit behandeld kan worden, hoe beter het is voor moeder en baby. Zelf zou ik hier een verplicht onderzoek van maken. Vrouwen die al diabetes hebben zullen zeker een uitgebreid onderzoek moeten doen, maar ook vrouwen die geen diabetes hebben zouden een onderzoek moeten laten doen naar zwangerschapsdiabetes. Zwangerschapsdiabetes is moeilijk te ontdekken, omdat er geen symptomen zijn. Door de bloedsuikerspiegel te meten, kunnen dokters hier veel meer uit afleiden. Tevens is het ook goed om je kind zo vlug mogelijk te testen op ASS. Ook hier zou ik er een routine onderzoek van maken als vrouwen te maken hebben gehad met zwangerschapsdiabetes.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.