actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2015, 13:26
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Andere hersenen bij overgewicht

Andere hersenen bij overgewicht
Mensen met obesitas hebben een andere hersenstructuur dan mensen met een gezond gewicht. Hersenscans laten verschillen zien in hersengebieden die betrokken zijn bij het beloningssysteem. Ontregelingen in dit systeem spelen een rol bij verslaving.

Onderzoekers van het UMC Utrecht en de Universiteit van Barcelona maakten MRI-scans van 31 mensen tussen 12 en 39 jaar met een BMI van boven de dertig. Ze hadden dus ernstig overgewicht, maar waren verder gezond. Die beelden vergeleken de onderzoekers met de scans van 32 vrijwilligers met een gezond gewicht (BMI lager dan 25). Ze vonden verschillen in de verbindingen tussen de cortex, het voorste deel van de hersenen dat betrokken is bij planning, en dieper gelegen delen als de nucleus accumbens, betrokken bij de regulatie van emoties. Ook bij de jongste proefpersonen waren die verschillen al te zien. Dat wijst erop dat een veranderde bedrading in het brein mogelijk de oorzaak is van obesitas, en geen gevolg ervan, menen de onderzoekers. De afwijking in het brein kan mensen gevoeliger maken voor prikkels om te gaan eten.

‘Obesitas is mogelijk dus een neurobiologische ziekte’, zegt onderzoekers Martijn van den Heuvel. ‘Veel mensen denken nog altijd dat iemand die te dik is gewoon wat minder moet eten. Maar als deze mensen inderdaad voedselprikkels anders verwerken, is het misschien beter om een deel van de behandeling ook daarop te richten.’ De studie van Van den Heuvel en zijn collega’s verscheen in het vakblad NeuroImage. (lg)

Bron: www.eos.be, 5/05/2015

Eigen mening: In het artikel heeft men het over de mogelijke oorzaken van mensen met obesitas. Het aantal mensen dat overgewicht heeft, neemt bijna elk jaar toe. In mijn familie zijn er ook een aantal die obesitas hebben, wat ik zelf niet snapte. Ik wist niet dat het kon dat ze voedingsprikkels anders verwerkte dan mij. Ik dacht altijd: "Als je wilt afvallen zal je wel afvallen. Zo moeilijk kan het niet zijn." Maar blijkbaar is dit wel het geval. Op ze misschien de oorzaak hebben ontdekt, kunnen ze misschien ook een oplossing vinden op obesitas tegen te gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th May 2015, 13:39
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Dit artikel komt bij mij aan als een verrassing. Ik wit helemaal niet dat mensen met obesitas andere hersenen zouden hebben dan mensen met een normaal BMI. Ik deel eigenlijk dezelfde mening als R*my: 'als je wil afvallen, moet je er zelf voor werken en dan zal dit ook wel lukken.' Maar uit het artikel blijkt dat obesitas een ziekte is. Ziektes zijn meestal te genezen dus misschien hebben deze wetenschappers de manier gevonden om obesitas te genezen. Ik weet niet of de wetenschap ooit een manier gaat vinden om obesitas uit te wereld te doen verdwijnen. Wat ik wel weet is dat er elke dag meer en meer mensen bij komen die obesitas zijn, er moet dus iets gaan veranderen. Dit kan dus een eerste stap zijn richting die verandering. Ik denk wel dat de onderzoekers nog heel veel tests gaan moeten doen, ik ben dus heel benieuwd waartoe deze tests gaan leiden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.