actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2013, 20:26
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
UGent kan na 2 jaar pedoprof ontslaan

UGent kan na 2 jaar pedoprof ontslaan

Een professor aan de UGent, die veroordeeld is voor aanranding van een driejarige, is zijn loon blijven ontvangen. De universiteit wachtte tot deze week op het definitieve arrest van het hof van Cassatie, maar nu blijkt dat de raadsheren al vijftien maanden geleden uitspraak hebben gedaan.

Het beroep van de 47-jarige Gaetan B., professor aan de Universiteit Gent, is door het Hof van Cassatie verworpen. Dat bevestigt advocaat-generaal Damien Vandermeersch. De academicus, autoriteit inzake platwormen, werd in december 2011 door het Hof van Beroep veroordeeld tot twee jaar cel met uitstel voor de aanranding van de driejarige zoon van een van zijn studenten. Met haar had Gaetan B. tussen 2006 en 2008 een relatie. Ze betrokken haar kind bij hun seksuele activiteiten. Zo lieten beiden zich door de kleuter intiem betasten.

Nadat bekend raakte dat Gaetan B. en zijn advocaat Christine Mussche naar Cassatie trokken, deelde de UGent mee dat de tuchtprocedure tegen de professor werd uitgesteld. Wel bleef hij preventief geschorst. De universiteitsbestuurders wilden wachten tot er een definitief vonnis beschikbaar zou zijn. Nu blijkt, na navraag van De Morgen, dat het beroep van Gaetan B. al op 4 september 2012 is verworpen. De universiteit was daarvan niet op de hoogte gebracht en bleef zijn loon doorbetalen.

De UGent zegt in een reactie op het bekend worden van het verborgen gebleven arrest dat de tuchtprocedure zal worden opgestart. "Onze tuchtcommissie komt nu zo snel mogelijk bijeen", zegt persverantwoordelijke Stephanie Lenoir. De sancties variëren van een vermaning tot ontslag met verlies van pensioen. Ook kan de universiteit het uitgekeerde loon terugvorderen.

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-ontslaan.dhtml

Mening:

Ergens vind ik het goed dat men de professor in kwestie niet meteen ontsloeg. Men blijft immers onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Toch vind ik het ook ergens verontrustend om te horen dat de zaak zo lang moet uitgesteld worden. Als er schuld of onschuld wordt vastgesteld, moeten er zo snel mogelijk maatregelen kunnen volgen. Dit was hier echter niet het geval, de universiteit wist van niets. Waar de fout ligt kan ik uiteraard niet zeggen maar naar mijn mening is dit een geval van miscommunicatie.
Wat mij nog stoorde in het artikel is dat een prof met een studente een relatie had. Zo'n relatie kan volgens mij niet omdat de objectiviteit qua beoordeling en puntenverdeling dan ver zoek is. Dat hier niet ingegrepen is door de universiteit of andere studenten, begrijp ik niet. Ik ben niet van mening dat alle professoren en studenten hun privéleven aan de grote klok moeten gaan hangen, maar dit vind ik toch net niet kunnen. Iemand zal hier toch van op de hoogte geweest zijn?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.