actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2012, 10:57
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Zeven redenen om wel te ontbijten

Het ontbijt is het ideale moment om gezonde voedingsstoffen op te nemen en toch slaan heel wat mensen deze eerste maaltijd van de dag zomaar over. Voor wie nog twijfelt over de voordelen van een ontbijt, zetten wij ze even op een rij. Wie ontbijt...


… is slanker
In 2003 toonde een studie in het ‘American Journal of Epidemiology’ aan dat mensen die het ontbijt overslaan zo’n 4,5 keer meer kans hebben op overgewicht dan wie ‘s morgens wel de tijd neemt om iets te eten.

… is gezonder
Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de ‘American Heart Association’ in 2003 werd aangetoond dat wie ontbijt meer kans heeft op een gezond bloedsuikergehalte. Volgens de BBC betekent dat ook dat wie ‘s morgens eet minder honger heeft in de loop van de dag.

Dokter Mark Pereira, toen onderzoeker aan de Harvard Medical School, vertelde in het nieuws: ‘De resultaten doen vermoeden dat het ontbijt wel degelijk de belangrijkste maaltijd van de dag is. Het kan de kans op diabetes type 2 en cardiovasculaire ziektes aanzienlijk verminderen.

… heeft meer energie
Als je ontbijt veel vezels en koolhydraten bevat zul je volgens een studie in het ‘International Journal of Food Sciences and Nutrition’ meer energie hebben. Een stevig ontbijt zorgt dus voor minder slaperige momenten overdag.

… heeft een beter cholesterolgehalte
Een onderzoek in ‘American Journal of Clinical Nutrition’ heeft uitgewezen dat mensen die het ontbijt overslaan meer kans hebben op een slecht cholesterolgehalte. Ze zouden ook zo’n 100 calorieën meer naar binnen spelen dan wie wel ontbijt.

… heeft een beter geheugen
Volgens een studie in ‘Journal of Adolescent Health’ die 319 jongeren tussen 13 en 20 jaar onderzocht, geeft energierijk voedsel aan het begin van de dag je kortetermijngeheugen een boost. Toch mogen we nooit overdrijven, want wie te veel calorieën binnen krijgt kan zich dan weer minder goed concentreren.

… neemt meer voedingsstoffen op
Niet ontbijten zorgt ervoor dat je meer vet en minder voedingsstoffen opneemt in de loop van de dag. Volgens een studie in 2011 in het tijdschrift ‘Nutrition Research and Practice’ neemt wie trouw ontbijt meer calcium, kalium en vezels op.

Bron:http://www.standaard.be/artikel/det...121022_00343582

mening:

Vele mensen slagen hun ontbijt over omdat dat tijd bespaart of gewoon om aan hun figuur te werken. Ze zijn ervan overtuigd dat hoe minder je eet, hoe meer je afvalt. Dit is niet correct. Het ontbijt is wel degelijk de belangrijkste maaltijd van de dag. Ik weet dat op deze manier het wereldwijde obesitasprobleem niet wordt opgelost. Maar als dit een stap in de goede richting is, is het zeker iets om bij stil te staan.

Overgewicht begint een groot probleem te worden in de wereld, dat is een feit. De cijfers in volgend artikel spreken voor zich:
http://www.nationaalkompas.nl/gezon...internationaal/

Wereldwijd gezien doet het Belgische kind het niet zo slecht. In vergelijking met andere landen hangt het obsesitaspercentage een klein beetje onder het gemiddelde. Maar dit zal iets zijn waar elke ouder en elk kind aan moet blijven werken!
Hier is dus al een kleine stimulans om wél je ontbijt te nemen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2012, 11:28
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik sla zelf het ontbijt ook over, niet omdat ik wil afvallen, maar ik heb er 's morgends geen tijd voor, niet dat dit een uitvlucht is . Bovendien heb ik 's morgends geen eetlust, ik krijg dan geen hap door mijn keel. Maar het is zoals Robin zegt, vele kinderen lijden aan obesitas. Het wordt tijd dat men de ouders gaat doen inzien dat ze dit in de hand kunnen houden. Bovendien komt het meer en meer voor...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.