actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2011, 15:37
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Grootste studie ooit: ‘Gsm veroorzaakt géén kanker'

Grootste studie ooit: ‘Gsm veroorzaakt géén kanker'

Mensen met een gsm krijgen net zo vaak kanker als zij die niet mobiel bellen, zeggen Deense onderzoekers. Hun onderzoek is het grootste dat ooit naar het onderwerp gedaan werd.

Het Deense Institute of Cancer Epidemiology bestudeerde de gegevens van meer dan 350.000 Denen met een gsm die 18jaar gevolgd werden. Van de testpersonen met een gsm ontwikkelden er 1.202 een tumor in de hersenen of in het centrale zenuwstelsel. Ongeveer evenveel soortgelijke tumoren werden aangetroffen in de groep mensen die geen mobiele telefoon gebruikten. Wetenschappers noemen de studie sterk, maar benadrukken dat meer onderzoek nodig blijft. Er kleven immers nadelen aan het Deense onderzoek: zo hebben ze geen kinderen en zakelijke gebruikers onderzocht. Zeker die laatste groep gebruikt juist heel vaak een gsm.

De Wereldgezondheidsorganisatie bestempelt de mobiele telefoon sinds kort als ‘mogelijk kankerverwekkend'. Het verband met kanker kan niet uitgesloten, maar ook niet bewezen worden.

Bron: N.N.,Grootste studie ooit: ‘Gsm veroorzaakt géén kanker'. (2011, oktober 22). De Standaard online (www.standaard.be)
__________________________________________________

Mening:
Ik heb mijn twijfels over deze studie. Men gaat er wel vanuit dat gsm-gebruik kankerverwekkend is en of het nu bewezen is of niet, ik zou er toch maar voorzichtig mee zijn. Wat zijn mensen vandaag zonder gsm? Gsm wordt bijna overal voor gebruikt, om vrienden te sms'en of bellen, altijd bereikbaar te zijn en zelfs tandartspraktijken sturen je een sms'je om je afspraak niet te vergeten! Deze studie vind ik ook te beperkt, ze is enkel in Denemarken uitgevoerd en kan dus onmogelijk voor de hele bevolking gelden. Het resultaat is in mijn ogen zeker niet representatief. De proefpersonen zijn ook niet goed uitgekozen. De meeste kinderen of jongeren gebruiken een gsm en hier is geen onderzoek op gedaan? Indien deze studie echt representatief zou zijn, zou het mij sterk opluchten. Gezien de twijfels errond, blijf ik hier eerder kritisch en zou ik nog geen conclusies trekken. Verder onderzoek is zeker nodig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2011, 15:51
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik vind dat men er meer onderzoek naar moet doen. Men moet dit uittesten op alle groepen, jongeren, zakenmensen,... Ik vind ook dat het artikel niet echt duidelijk aantoont wat de gegevens zijn. Vooral de zin 'ongeveer evenveel soortgelijke tumoren werden aangetroffen in de groep mensen die geen mobiele telefoon gebruikten'. Wat is ongeveer, soortgelijke,...? Hier moet men duidelijker in zijn. De mensen gebruikten misschien geen mobiele telefoon, maar wat over hun omgeving? Gebruikte niemand in het gezin, vriendenkring,... een GSM?

Ik hoop dat men er nog veel onderzoek naar gaat doen. Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen een GSM. Ze moeten ervan bewust zijn welke gevaren dit wel/niet met zich meebrengt. Nu zijn we er dus nog altijd niet zeker van. Ik houd mijn GSM 's nacht in ieder geval ver van mijn bed, tot (echt) is bewezen dat hij niet schadelijk is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2011, 12:12
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Het onderzoek dat werd afgenomen is helemaal niet representatief. Ten eerste hebben ze maar een klein deel van de wereldbevolking getest namelijk alleen de Denen. Ten tweede werden alleen mensen onderzocht die geen gsm hadden maar er werd niet vermeld of de directe omgeving ook niet in het bezit was van een gsm. De resultaten werden ook niet genoeg uitgediept,... Ze hebben ook de pubers en zakenmensen niet onderzocht en zij zijn net degene die het meeste gebruik maken van een gsm. Naar mijn mening is dit onderzoek dus onbetrouwbaar, en blijf ik toch voorzichtig over de uitspraak of de gsm al dan niet schadelijk is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd November 2011, 16:26
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Het kan mij niet echt bepaald schelen of dat gsm's kankerverwekkend zijn of niet. Ik gebruik mijn gsm dagelijks en stop hem ook altijd in mijn broekzak of leg hem op mijn nachtkast naast mijn hoofd. Als zogezegd de stralingen van de gsm kankerverwekkend zijn, Waarom zijn de stralen van draadloos internet of van andere communicatiemiddelen dat dan zogezegd niet? Tegenwoordig is vrijwel alles kankerverwekkend en zijn de onderzoeken naar het bestrijden van kanker veel verder. Het bewijs dat de gsm kankerverwekkend is zal niet veel veranderen aan mijn gebruik ervan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.