actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2014, 10:05
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
"Pillen én psychotherapie beste behandeling bij depressie"

"Pillen én psychotherapie beste behandeling bij depressie"

Het beste worden psychotherapie én antidepressiva gecombineerd, maar als de patiënt deze aanpak niet ziet zitten moet psychotherapie de voorkeur krijgen." Dat schrijft het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) vandaag in een aanbeveling over de behandeling van depressie. Het KCE onderzocht de doeltreffendheid van psychotherapie, alleen of in combinatie met antidepressiva. .

"Psychotherapie is even doeltreffend als antidepressiva op korte termijn en zelfs doeltreffender op lange termijn", stelt het KCE. "Antidepressiva worden beter niet alleen voorgeschreven, want ze zijn op lange termijn minder doeltreffend dan wanneer ze worden gecombineerd met psychotherapie."

De aanbeveling is actueel, want 4 tot 10 procent van de bevolking wordt volgens cijfers van de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) vroeg of laat met depressie geconfronteerd. Het is de belangrijkste oorzaak van langdurige arbeidsongeschiktheid in België. En ook het risico op hervallen is vrij hoog: het bedraagt 50 procent na een eerste depressie en het wordt groter bij elke volgende depressie, of als de symptomen meerdere jaren aanhouden.

Het KCE signaleert nog dat in België de keuze van behandeling niet helemaal vrij is: antidepressiva zijn vrij gemakkelijk te verkrijgen en worden terugbetaald, maar psychotherapie wordt alleen maar terugbetaald als ze wordt gegeven door een psychiater.

Moet psychotherapie door niet-artsen dan dringend door de ziekteverzekering worden vergoed? "Vooraleer we op die vraag kunnen antwoorden zullen nog een aantal kwesties moeten worden uitgeklaard om ervoor te zorgen dat de patiënt voldoende garanties heeft dat die therapie ook van voldoende kwaliteit is", aldus het KCE.

Bron: www.demorgen.be, 2-10-2014

Mening: Ik vind het zeer goed dat er aandacht wordt besteed aan depressies. Depressies hebben een slecht 'imago' en het is een ziekte waar veel mensen vroeg of laat mee te maken krijgen. Een depressie kan lang duren en je hebt hulp nodig om te genezen. Ik vind het goed dat je antidepressiva makkelijk kan verkrijgen. Hierdoor kunnen mensen die niet durven toegeven dat ze de ziekte hebben toch geholpen worden. Mensen die het wel durven toegeven kunnen ook geholpen worden door psychotherapie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2014, 11:40
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Pillen én psychotherapie beste behandeling bij depressie

In tegenstelling tot Maurane denk ik dat de term 'depressie' geen taboe meer is en geen slechte naam heeft. Steeds meer mensen kampen met dit probleem en niemand kijkt nog afgunstig naar mensen waarvan ze weten dat ze hiermee te maken hebben. Tien jaar geleden was dit nog wel zo, toen werd je aan de kant geschoven als de arts jouw vertelde dat je aan een depressie leed. Ik ben blij dat mensen met depressie in de hedendaagse maatschappij aanvaard worden zoals ze zijn. Ik wil hier echter wel de kanttekening bij maken dat dit niet voor iedereen geldt. Er zullen altijd mensen zijn die afgunstig kijken naar andere mensen. Ik vraag mij dan wel af over wie dit het meest zegt, over de persoon die lijdt aan een depressie of over de persoon die er afgunstig naar kijkt.

De inhoud van het artikel vind ik positief. Enkele jaren geleden kreeg je steeds medicatie voorgeschreven als behandeling voor een depressie. Psychotherapie was dan een optie, een keuze die de patiënt zelf moest maken. Een depressie heeft altijd een onderliggende reden, meestal stress. Medicatie zal die stress niet wegnemen. Het zal er wel voor zorgen dat de patiënt meer relaxed is, maar de onderliggende oorzaak wordt hiermee niet weggenomen, dit is één van de redenen waarom een depressie zo vaak terugkomt. Ik vind dat mensen met een depressie veel moeten praten. Door te praten kunnen ze hun frustraties vertellen aan iemand (wat ze voorheen misschien niet konden doen). Dit is de eerste stap in de strijd tegen een depressie. Veel praten is ook noodzakelijk voor het vinden van de onderliggende oorzaak. Er zijn patiënten die de onderliggende oorzaak niet weten, ze weten niet waarom ze zich zo slecht voelen. Door het praten met een deskundige kan de deskundige nagaan wat het exacte probleem is. Als dat probleem opgelost kan worden is de kans groot dat de depressie weg zal gaan.

Kortom, de combinatie van pillen en psychotherapie of psychotherapie alleen vind ik een hele verbetering ten opzichte van enkel het slikken van pillen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.