actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2015, 11:37
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Waarom de verkiezingen in Myanmar vandaag historisch zijn

Waarom de verkiezingen in Myanmar vandaag historisch zijn

Birmese trein nadert wissel

Birma, ook bekend als Myanmar, houdt zondag parlementsverkiezingen. Het zijn de eerste vrije, open verkiezingen sinds de militaire junta de weg naar burgerlijke hervormingen is ingeslagen.

Oppositieleidster Aung San Suu Kyi is gedoodverfd om zondag te winnen, maar kan volgens de huidige grondwet geen presidente worden. De grondwet verbiedt immers dat kandidaten met buitenlandse kinderen het hoogste ambt bekleden, een clausule specifiek ontworpen om Aung, van wie de kinderen de Britse nationaliteit hebben, van het presidentschap weg te houden. Aung heeft echter reeds aangekondigd de regering te zullen leiden als haar partij de verkiezingen wint, of ze nu formeel de president is of niet.

Bron: De Morgen, 8/11/15
http://www.demorgen.be/buitenland/w...-zijn-bdb2d656/

Eigen mening: Voor het eerst sinds vijfentwintig jaar gaat men in Myanmar, ook bekend als Birma, opnieuw naar de stembus. Enerzijds wordt er verwacht dat Aung San Suu Kyi zondag zal winnen. Anderzijds wordt er in sommige artikels, waaronder bovenstaand artikel gezegd dat er een clausule is om haar van het presidentschap te houden. In mijn ogen kunnen dit dus absoluut geen vrije verkiezingen genoemd worden en is democratie hier ver te zoeken. Ik vind het de taak van de burgers om te stemmen wie hen zal vertegenwoordigen als president. Hierbij kunnen absoluut geen van boven opgelegde clausules aan te pas komen. Ik vind dan ook dat deze clausule zou moeten worden afgeschaft zodat de burgers vrij hun nieuwe president(e) kunnen kiezen. Het criteria van kinderen met een buitenlandse nationaliteit vind ik la helemaal absurd, aangezien de kinderen van Aung San Suu Kyi totaal niets te maken hebben met de job van hun moeder.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.