actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2015, 15:52
Jan.H*fkens Jan.H*fkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Ravels
Posts: 25
Tony Blair zegt ‘sorry’ voor fouten rond Iraakse oorlog

De voormalige Britse premier Tony Blair heeft in een interview met CNN zijn excuses aangeboden voor ‘de fouten die zijn gemaakt rond de invasie van Irak in 2003’. Dat Saddam Hoessein werd afgezet, vindt hij dan weer een rechtmatige ingreep.

In het interview , dat zondag werd uitgezonden op de Amerikaanse zender CNN, geeft Blair toe dat de inlichtingendiensten in 2003 hebben gehandeld op basis van foute informatie. Zo werd een invasie uitgevoerd omdat dictator Saddam Hoessein over massavernietigingswapens zou hebben beschikt, maar die informatie bleek foutief.

Blair heeft nu spijt van de verschillende fouten die werden gemaakt rond de Iraakse oorlog: ‘Ik bied mijn excuses aan voor het feit dat de informatie die we verkregen hadden, niet klopte. Ik wil ook mijn verontschuldigingen aanbieden voor enkele fouten die we hebben begaan rond de planning. En zeker voor onze foute inschatting van wat zou gebeuren na het verwijderen van het regime.’

Islamitische Staat

Na de val van Hoessein werd sektarisch geweld schering en inslag in Irak. Wanneer journalist Fareed Zakaria hem vraagt of de oorlog in Irak de oorzaak is van het ontstaan en groeien van Islamitische Staat, ontkent Blair niet. ‘Ik denk dat daar een stukje waarheid in zit. Natuurlijk kan je niet zeggen dat degenen die Hoessein hebben afgezet geen enkele verantwoordelijkheid dragen voor de situatie in 2015.’

De voormalige Britse premier benadrukte tijdens het interview dat er geen ‘draaiboek’ bestaat voor Westerse landen voor dit soort situaties. ‘We hebben troepen gestuurd naar Irak. We hebben een interventie zonder troepen geprobeerd in Libië en we hebben helemaal niet ingegrepen in Syrië, waar we alleen hebben geëist dat het regime zou vertrekken. Ik ben er niet van overtuigd dat een andere aanpak beter was geweest’, besluit hij.

Eigen mening: Spijt komt altijd te laat of spijt is verstand dat te laat komt, zo filosofeert men soms over spijt. In dit geval is die spijt zeker terecht want mede door Blair die Hoessein afzette, leeft een deel van de wereldbevolking in angst. Waarom maakt men dit nu pas bekend? Er zijn uiteraard nog meerdere redenen van het ontstaan van IS maar het neerhalen van het regime Hoessein is toch een klepper hieruit. De oplossing is nog niet in zicht en zolang IS heerst in delen van Irak en Syrië zal de angst er bij veel mensen zijn. Het is gemakkelijk om spijt te betuigen maar een concrete oplossing zal toch nog op zich laten wachten en zal zeker niet van Blair zelf komen.

Bron: de standaard, geraadpleegd op 26/10/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151025_01937172
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2015, 14:50
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Ik heb dit nieuws nergens uitgebreid gelezen of gehoord, en dan gaat het niet alleen om de 'excuses' van Blair, maar om het feit dat de inlichtingendienst handelde op basis van foute informatie. ''We zullen er maar over zwijgen zodat niemand of zo weinig mogelijk mensen dit te weten komen?'', is de redenering volgens de media dan? Dit kan niet.
Nieuws moet altijd maar gericht zijn op sensatie of soms zelfs onwaarheden. Mensen moeten twee keer nadenken voor ze iets doen en beseffen dat er gevolgen zijn.

Laatst aangepast door N*ra.Rabah : 28th October 2015 om 14:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.