actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2015, 19:56
Stef.v*s Stef.v*s is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: bouwel
Posts: 26
Beelden van geheime Russische nucleaire bom gelekt

De Russische staatstelevisie verspreidde beelden van een geheim Russisch kernwapen waarmee grote gebieden van de vijand voor lange tijd onbewoonbaar gemaakt kunnen worden. Het Kremlin noemt het uitlekken van de plannen een vergissing.

Het gaat om het zogenaamde 'Status-6' project. Dat is een nucleaire torpedo op lange afstand die kan worden afgevoerd door duikboten. Daarmee kunnen belangrijke installaties van de vijand in kustgebieden worden getroffen en zo voor een lange tijd ongeschikt maken voor militaire, economische of andere activiteiten.
De torpedo zou een soort mini-duikboot zijn die zich tegen 100 knopen (180 kilometer per uur) voortbeweegt. Daarmee zou het tuig onzichtbaar zijn voor akoestische detectiesystemen.
De plannen lekten uit via een verslag van een bezoek van president Vladimir Poetin aan militaire leiders in zijn residentie in Sochi aan de Zwarte Zee. Op de beelden van de staatstelevisie was even te zien dat een generaal een gedetailleerde fiche van het wapen vasthield.

De woordvoerder van president Poetin betreurt dat de beelden zijn uitgelekt. Hij zegt dat de beelden werden gewist omdat er geheime gegevens zichtbaar waren.
Nu wordt gespeculeerd of het echt wel een vergissing was van de Russische staatstelevisie dan wel een doelbewuste propagandazet van het Kremlin.
Een andere Russische overheidskrant berichtte nadien dat het mogelijk gaat om een wapen met het erg radioactieve kobalt. Radioactief cobalt-60 heeft een halveringstijd van meer dan 5 jaar

Bron: De Tijd, 12-11-2015, http://www.tijd.be/politiek_economi...698365-3466.art


Eigen mening: Een kernwapen en Rusland, als je die twee woorden in 1 zin hoort denkt iedereen onmiddellijk aan de koude oorlog. En dat vind ik vrij logisch, er is immers al veel te veel gedreigd door Rusland (maar ook andere landen) over het gebruik van kernwapens. Dat er nu, per ongeluk, een plan uitlekt over kernwapens vind ik zeer vreemd. Zeker als je ziet wat deze nucleaire torpedo allemaal kan. Er kunnen bijvoorbeeld vanuit duikboten belangrijke installaties aan de kustgebieden vernietigd worden. Iets wat als er oorlog is zeer hatelijk is voor iedereen. Maar buiten de economische schade vallen er dan ook zeker onnodige burgerslachtoffers, iets wat niet goed valt te praten.
Dat er wordt gespeculeerd over de plannen is logisch, wat moeten we nu wel niet denken? Komt er opnieuw een koude oorlog? Gaat Rusland een land binnenvallen? Na de afgelopen gebeurtenissen de laatste tijd vind ik dat we toch zeker een beetje achterdochtig mogen kijken naar deze plannen. Ik vind zeker dat Rusland hier verantwoording voor moet afleggen, waarom hebben ze zulke plannen? Wat willen ze ermee doen?
Ik vind het zeer belangrijk dat iedereen erbij stil staat dat er nog steeds kernwapens worden gemaakt, of op zijn minst toch plannen van zijn. We moeten hier met z'n allen tegenin gaan. Ik hoop dat zulke wapens nooit gebruikt zullen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.