actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2016, 14:52
Jasper.S*rengers Jasper.S*rengers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2016
Locatie: westerlo
Posts: 26
1 op de 10 winkeldiefstallen gebeurt in eindejaarsperiode

1 op de 10 winkeldiefstallen gebeurt in eindejaarsperiode

December is niet alleen voor shoppers een drukke maand. Ook winkeldieven profiteren van de drukke winkels om hun slag te slaan. Uit een rondvraag van zelfstandigenorganisatie NSZ blijkt dat 1 op de 10 winkeldiefstallen plaatsvindt in de maand december. Ook bij beveiligingsfirma Securitas merken ze dezelfde trend: terwijl ze in de zomermaanden 500 winkeldieven betrappen, stijgt dat in de wintermaanden tot 800.

Na de algemene koopzondag die vorige week zondag werd gehouden, wordt vandaag tijdens de laatste koopzondag voor Kerst de echt grote drukte verwacht. En net van die drukte profiteren winkeldieven. December is de maand waarin het meest aantal producten worden gestolen, zo blijkt uit een analyse van NSZ op basis van cijfers van de vzw Preventie & Veiligheid. Maar liefst 10 procent van alle gestolen producten op jaarbasis worden tijdens de maand december gestolen. Daarmee gaat de laatste maand van het jaar de maanden maart, februari en januari voor, niet toevallig ook allemaal donkere maanden.

“Dat de maand december een uitgelezen tijdstip vormt voor winkeldieven is te verklaren door de grote drukte die er dan heerst, vooral tijdens de koopzondagen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. De ondernemersorganisatie raadt handelaars aan om extra voorzichtig te zijn tijdens een koopzondag en diefstalgevoelige producten achter slot en grendel in vitrines te plaatsen.

Ook extra personeel of een extra bewakingsfirma kunnen winkeldieven afschrikken. Maar vooral voor kleinere winkels is de kost van een externe bewakingsagent vaak te duur.

bron

mening: Een paar maand geleden las ik een artikel dat belgen meer tolereerbaar zijn over winkeldiefstallen dan andere Europese landen. Ik vind dat het minder sociaal aanvaard moet zijn om iets mee te nemen van de winkel zonder te betalen. Zo zal er een kleiner maatschappelijk draagvlak zijn voor winkeldiefstallen. Ikzelf doe dit nooit puur omdat ik er niet tegen kan dat anderen het zouden doen bij mij. En ik dit in mijn opvoeding het meegekregen. Wat ik wel raar vind is dat er meestal al wel rekening gehouden wordt met diefstallen, als ze de producten een prijs geven. Zo wordt er een bepaald percentage berekent op basis van het aantal diefstallen. Dit vind ik enerzijds niet eerlijk ten opzichte van de brave klant maar anderzijds moeten we als maatschappij gewoon strenger optreden tegen winkeldieven. Ik pleit er ook voor betere veiligheidsmaatregelen te nemen tegen winkeldief. Een winkeldief wordt nu pas opgemerkt als je een paar meter voor de deur, door een beveiligingspoort gaat. Het zou beter zijn als je door een andere uitgang naar buiten moest en sowieso langs de kassa moest passeren waar een andere beveiligingspoort zou staan.

Laatst aangepast door Jasper.S*rengers : 18th December 2016 om 15:07.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.