actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2015, 10:05
Yves J*nssens Yves J*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: olen
Posts: 37
Virtueel, maar wel de realiteit

De toekomst is hier al. Ze verbergt zich in wat gadgets en hypes lijken. Elke dinsdag probeert Roland Legrand haar contouren in te schatten.

‘De krant ziet er vandaag een beetje anders uit. Het is een headset voor virtuele realiteit die je kan gebruiken met je smartphone’. Dat is de boodschap die de abonnees van The New York Times vorige week kregen. Dit weekeinde kregen ze inderdaad bij hun krant een kartonnen headset, een Google Cardboard, die ze zelf moesten plooien en daar dan hun smartphone insteken. Een opsteker voor Google, dat met zijn kartonnen dingetje een heel goedkope maar efficiënte manier aanbiedt om virtuele realiteit (VR) breed te verspreiden.

Na het installeren van de app NYT VR konden de ‘lezers’ dan enkele speciale VR-reportages bekijken. Of beter gezegd, midden in de documentaires terechtkomen. Een van de verhalen is het aangrijpende relaas van drie kinderen die in drie verschillende oorlogsgebieden op de vlucht moesten gaan.

De app werkt ook wanneer je zoals ik (nog) geen Cardboard hebt. De video’s zijn in 360 graden opgenomen, door de smartphone te bewegen, kan de kijker rond zich heen kijken.


Perfect is het nog niet. Op sommige blogs wordt geklaagd van misselijkheid, anderen zeggen dat het een tijdje duurde vooraleer ze de instellingen juist hadden afgesteld. Maar zelfs wanneer je de gewone smartphone-modus gebruikt, blijft het indrukwekkend.

Het is één zaak een gewoon beeld te zien van een voedseldropping, het is helemaal anders wanneer je plots 360 graden kan rondkijken. Je staat mee op het grasveld tussen de vluchtelingen die zich klaarmaken om naar de voedselzakken te spurten.

Dankzij Google Cardboard kunnen media virtuele realiteit op grote schaal verspreiden.

In deze VR-producties wordt ook tekst gebruikt. Het is wel knullig dat je je toestel moet bewegen om die tekst te vinden. Blijven conventionele artikels dan toch nodig voor de context, of kan VR op zichzelf staan? Mijn vermoeden is dat VR een zelfstandig nieuwsgenre zal worden, zonder dat daarom andere genres moeten verdwijnen.

Media maken zich op voor nog meer experimenten met VR. Ook vorige week bleek dat het Amerikaanse persbureau AP een VR-productiehuis onder de arm nam, RYOT uit Los Angeles. Ook hier bood de vluchtelingencrisis inspiratie: op de app RYOT vind je een verslag over het vluchtelingenkamp van Calais.

De AP-producties zullen niet enkel via Cardboard te bekijken zijn, maar ook met de Oculus Rift (die in handen is van Facebook). Hoe dan ook, wanneer virtual reality écht perfect zal worden uitgevoerd, verdwijnt het besef dat er tussen ons en wat er gebeurt technologie staat. En ook al is de kijker dan ‘virtueel’ in een vluchtelingenkamp, de realiteit komt harder aan dan ooit tevoren.

http://www.tijd.be/dossier/hashtagc...1&ts=1447318033 12/11/2015

Ten eerste wil ik heb hebben over mijn keuzen van forum, Ik heb voor wetenschap gekozen omdat ik persoonlijk de techniek achter de google bril het interessant vind. Ongeveer 50 jaar gelden bestond een tv nog maar amper en nu hebben ze als een systeem waarmee je 360° kunt filmen. Ik vind dit weliswaar spectaculair vooral omdat je rekening moet houden met alle technieken en opnamen materiaal dat daar bij komt kijken. Langst de andere kant heb ik ook voor dit artikel gekozen omdat het onderwerp me ook aansprak. Ik kan niet wachten tot we deze brillen ook in België kunne verkrijgen. Ik weet dat de eerste versie van deze soort brillen al langer te verkrijgen zijn maar nu er een verbeterd model is zal dit waarschijnlijk de kijk op het onderwerp veranderen. Ook vindt ik dat dit nogmaals bewijst hoe snel de mens evolueerde de afgelopen 100 jaar zijn we van praktisch niets van technologie gegaan naar een virtuele realiteit waar bij je je praktisch over op de wereld kan begeven vanuit je zetel.
Tenslotte heb ik ook nog voor dit artikel gekozen omdat ze in het laatste artikel de 'oculus rift' vermelden. Dit is eigen het zelfde soort principe maar dan voor gaming. zodra de prijs het toelaat zal ik me zeker zoon bril aanschaffen. Het indrukwekkend aan deze bril is dat je moet gaan rechtstaan eigenlijk echt het personage bent van het spel dat je speelt. zo moet je bevoordeeld een loopbeweging naar voor maken of je lichaam naar voor leun om je naar voor te verplaatsen. Maar de beste toepassing voor de oculus rift is namelijk wanneer je het aansluit op een FPS (first person shooter) waar je dan met een replica van een wapen echt moet mikken in plaats van met je controller .
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.