actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2013, 21:29
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Thumbs up 'Grootste investering van De Lijn ooit'

Vervoersmaatschappij De Lijn schaft 386 nieuwe bussen aan voor een recordbedrag van 93 miljoen euro. Dat besliste de Vlaamse regering. Daarmee wordt tegemoetgekomen aan de verzuchtingen van de Vlaamse busindustrie.
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) gaat het om 'de grootste investering van De Lijn ooit'. Onder de 386 nieuwe bussen zijn er er 'slechts' 160 bussen besteld bij de Franse busbouwer Irisbus.
Volgens Vlaams minister-president Kris Peeters is er met de busbestelling gezorgd voor een 'evenwichtig verhaal'. Bovendien is met de bestelling van de hybride bussen volgens Peeters een serieuze stap richting toekomst gezet.

Tegemoetkoming aan Vlaamse busindustrie

Crevits komt met de bestelling tegemoet aan de verzuchtingen van de Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL. Enige tijd geleden ontstond er immers een polemiek rond die busbestelling toen bleek dat bij het Franse Irisbus een order geplaatst zou worden voor 237 bussen, tot grote consternatie van de Vlaamse busindustrie.
Dat gaat nu dus niet door en de Vlaamse busbouwers krijgen een groter deel van de koek. Samen mogen ze nu 103 bussen bouwen. Van Hool mag nu 35 bussen leveren, waarvan 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen. VDL Roeselare mag nu 68 bussen bouwen, waarvan 41 extra microbussen.

Vergroening van het wagenpark

Voor 123 hybride bussen, verwachte kostprijs 41,3 miljoen euro, wordt een aanbesteding uitgeschreven. De Lijn had eerder al gepolst naar mogelijke kandidaat-bouwers voor een kleiner aantal hybride bussen, en toen zouden er acht bedrijven hun interesse hebben laten blijken. De hybride bussen zullen op de stadsnetten van Antwerpen, Brugge, Oostende, Gent, Hasselt en Leuven worden ingezet.
Momenteel telt De Lijn ongeveer 2.000 bussen. Daarvan wordt een vijfde - de meest vervuilende en minst zuinige bussen - nu met de nieuwe bestelling vervangen. Aan de investering hangt een prijskaartje van 93 miljoen euro, de grootste bestelling ooit van De Lijn.
Met het vergroenen van het wagenpark moet De Lijn helpen om de uitstoot van broeikasgassen te verlagen en zo de klimaatdoelstellingen te halen, legde minister Crevits uit.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20130206_037
DS 6 februari 2013

Mijn mening:
Ik vind het een goed idee dat men een inspanning doet om de verouderde (vervuilende) bussen van de Lijn te vervangen, aangezien dit een stap is in de goede richting voor onze toekomst. Verder vind ik het ook goed dat men toch teruggekomen is op het voorstel om een merendeel van de bussen in Frankrijk te laten bouwen. Tenslotte vind ik dat de overheid en de Lijn zelf het goede voorbeeld moeten geven om de Belgische economie opnieuw te doen herleven. Dus ik ben alleen maar voorstander voor dit initiatief.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.