actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2013, 10:23
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
"Winterbanden in België zijn overbodig"

Mobiliteitsvereniging VAB vindt een verplichting van winterbanden in België overbodig. Sensibilisering rond het nut van winterbanden is wel wenselijk, zo concludeert VAB uit een bevraging van ruim duizend mensen. Staatssecretaris Wathelet wacht momenteel een onderzoek van het BIVV af om een beslissing te nemen over het al dan niet verplichten van winterbanden in ons land.

VAB merkt voor het gebruik van winterbanden een groot verschil tussen privéwagens en bedrijfswagens. Momenteel is zestig procent van de bedrijfswagens uitgerust met winterbanden en VAB verwacht dat dat aandeel de volgende jaren nog zal stijgen tot 70 à 80 procent.

Van de privéwagens beschikt 21 procent over winterbanden. Vooral wie slechts een beperkt aantal kilometers per jaar rijdt of wie een oude wagen bezit wil volgens de mobiliteitsclub vaak de investering van een dubbele bandenset vermijden.

Een analyse van de ongevallen met blikschade tijdes de winterse omstandigheden in januari en februari leert VAB alvast dat het aantal ongevallen bij wagens met winterbanden verhoudingsgewijs niet daalt maar ook niet toeneemt. Bestuurders met winterbanden hebben wel soms de neiging om zich door het toegenomen veiligheidsgevoel onvoorzichtiger te gaan gedragen, waardoor een deel van de eigenlijke veiligheidswinst verloren gaat. Daarom vindt VAB een opleiding voor gebruikers van winterbanden wenselijk.

Bron: Belga, "Winterbanden in België zijn overbodig". De redactie, 2013-03-25, (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...ab_winterbanden)

Mening:
De titel van het artikel is een perfecte weergave van mijn mening over winterbanden in België. Ze zijn namelijk niet nodig. Zoals VAB al vermeld, kan het niet kwaad om een sensibiliseringscampagne rond het nut van winterbanden te houden. Winterbanden zijn zeker nuttig. Ze helpen zo om meer grip op de ondergrond te krijgen tijdens het rijden. Toch vind ik niet dat deze in België verplicht moeten worden. Sneeuwval is namelijk matig qua hoeveelheid en tijdsduur in België. Dit jaar hebben we iets meer sneeuwval gehad en over een langere periode dan anders, maar dit wil niet zeggen dat het de volgende jaren ook zo zal zijn. De sneeuwval in België kunnen we ook nog altijd niet vergelijken met die in landen zoals Oostenrijk en Duitsland waar het gebruik van sneeuwbanden zeker en vast nodig is en ook verplicht is. Wat ik wil concluderen is dat er in België te weinig sneeuw valt en over een veel te korte periode om het gebruik van sneeuwbanden te verplichten.

Laatst aangepast door Eva.Van Peer : 25th March 2013 om 10:49.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th March 2013, 12:03
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
De titel geeft in dit geval een heel ander beeld dan wat er eigenlijk in het artikel staat. Niet de winterbanden zelf, maar de verplichting is overbodig...
Naar mijn mening kunnen zelfs in ons land winterbanden soms nuttig zijn.
Het is echter overbodig om ze voor elke chauffeur in België te verplichten.
Deze banden zijn een hele investering als je enkel buitenkomt met een wagen voor korte afstanden. Ik vind dus dat je deze chauffeurs niet kan verplichten om winterbanden aan te schaffen.
Het is wel nodig om chauffeurs, die dagelijks honderden kilometers afleggen, te sensibiliseren. Het nut van deze banden ligt in hun geval een heel pak hoger.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th March 2013, 13:08
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
De titel is, zoals eerder vermeld, op zijn minst misleidend. In dit artikel lijkt het me vooral te gaan rond het verplichten van winterbanden en nièt over de eigenlijke winterbanden zelf, maar dat is voor mij niet het belangrijkste.

Ik rijd zelf mét winterbanden en heb hier al heel wat voordeel aan gehad. Ik herinner me vorige winter dat mijn auto mooi op de oprit bleef staan, terwijl de buren er heel wat problemen mee hadden! Door de samenstelling van de winterbanden blijven ze bij lagere temperaturen langer hun grip op het wegdek behouden, aangezien ze niet verharden (waar dat zomerbanden dit wel doen bij lage temperaturen).

Winterbanden zijn niet goedkoop, integendeel. Maar buiten de initiële aankoop lijkt het me nog goed mee te vallen. Per zomerband (na snel wat opzoekwerk) kost het je grof geschat 55-65€. Per winterband betaal je zo'n 65-85€ (de prijzen zijn natuurlijk niet accuraat, maar ze kunnen je wel een idee geven...). Als je je zomerbanden tijdens de koude maanden door winterbanden vervangt, verduren je zomerbanden een tijdje niet meer Wanneer je je winterbanden dan terug door zomerbanden vervangt, slijten de winterbanden niet. In essentie gaan beide sets van banden langer mee en vind ik het de prijs wel waard - veiligheid voor alles!

Ook lijkt me een sensibilisering rond winterbanden en het gebruik hiervan een goed idee. Het is wel degelijk zo dat het gebruik van winterbanden je een vals gevoel van veiligheid geven; ook al merk je het verschil bij koud weer enorm, het is nog steeds geen reden om je rijgedrag niet aan te passen aan het weer.

Ten laatste lijkt een verplichting me niet nodig, al zie ik niet in waarom je geen winterbanden zou gebruiken (gegeven dat de financiële middelen er zijn...).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.