actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2012, 15:24
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Brussels openbaar vervoer niet langer gratis voor 65-plussers

Brussels openbaar vervoer niet langer gratis voor 65-plussers

De Brusselse regering heeft de nieuwe tarieven van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB goedgekeurd. Die tarieven gaan in vanaf 1 februari 2013. Opvallend is dat het gratis vervoer voor 65-plussers geschrapt wordt. Vanaf mei zullen 65-plussers een bijdrage van 60 euro moeten betalen. De prijs van een schoolabonnement zakt wel fors van 204 naar 120 euro.

Gemiddeld stijgen de MIVB-tarieven met 3 procent. De prijzen voor schoolabonnementen gaan wel fors omlaag, maar om die ingreep "gedeeltelijk te compenseren" zal de 65-plussers vanaf mei een "solidariteitsbijdrage gevraagd worden. Nu rijden de 65-plussers nog gratis op het hele MIVB-net. Vanaf mei zullen zij 60 euro moeten betalen.

65-plussers met een laag inkomen (onder andere senioren met een OMNIO-statuut of leefloon) kunnen wel gratis blijven rijden op de Brusselse metro's, trams en bussen.

Eerder al besliste de Waalse vervoersmaatschappij TEC het gratis abonnement voor senioren betalend te maken. Bij De Lijn in Vlaanderen rijden 65-plussers gratis. Of dat in de toekomst nog zo blijft, is een (politieke) knoop die nog moet doorgehakt worden.

Bron: www.gva.be
Mening: Ik vind dit neit meer dan normaal. Iedereen gelijk voor de wet. 65+ hebben tal van voordelen. De vraag dat ik me stel is: 'Gaan wij dit later ook meemaken?'
Ik begrijp heel goed dat ze niet evenveel moeten betalen dan de -65. Maar een kleine bijdrage is wel noodzakelijk. Hierbij vind ik wel dat de schoolgaande een forse daling in kosten krijgt. Als je bekijkt hoeveel schoolgaande het openbaar vervoer neemt, is dit best veel. Daarom dat ik achter dit artikel sta.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st April 2013, 16:47
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik zou het wel jammer vinden als deze mensen niet meer zouden kunnen genieten van het gratis rijden met de bus. Dit gratis busabonnement zorgt ervoor dat de 'oudere mensen' sneller geneigd zijn om de auto aan de kant te laten staan en de bus te nemen. Ik hoor namelijk van vele mensen (rond die leeftijd) dat ze zelf vinden dat ze niet echt veilig zijn op de baan. sommigen durven niet sneller te rijden dan 80 op de autosnelweg. Anderen beweren dat hun reactievermogen soms wat traag is. Dan vind ik dit gratis busabonnement een perfect initiatief. Op deze manier kunnen vele frustraties en gevaren op de baan worden vermeden. Uiteraard zijn er nog velen op deze leeftijd capabel om met de auto te rijden, maar dit geldt niet voor iedereen. langs de andere kant begrijp ik ook wel dat dit niet tegemoetkomt met de crisis. Misschien is het een goed idee om voor de 65-plussers een abonnement te voorzien dat toch aanzienlijk goedkoper is?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.