actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2013, 09:36
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Wie wil liever niemand van ‘een ander ras’ als buurman?

Twee Zweedse economen hebben een onderzoek afgerond dat opgezet was om economische vrijheid te meten. Een van de vele vragen in hun enquête peilde naar verdraagzaamheid tegenover mensen van andere oorsprong. Daaruit bleken fascinerende resultaten.
Die resultaten worden gebundeld door The Washington Post . Zo blijken ‘Anglicaanse’ en ‘Latijnse’ – Groot-Brittanië, Australië, Brazilië – landen heel tolerant, en is Venezuela daarbij een uitzondering. Ook Scandinaviërs blijken geen problemen te hebben met ‘mensen van een ander ras’ als buurman.

Hong Kong en Bangladesh blijken heel intolerant. Meer dan 70 procent van hun burgers wil liever ‘gelijken’ als buur. In Europa blijkt voorts veel variatie in tolerantie, blijkt het Midden-Oosten niet zo tolerant, en scoren Zuid-Korea en Pakistan volgens het onderzoek ‘opmerkelijk anders dan de verwachting’.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130516_00584798

Mening:

Ik vind het om te beginnen niet gepast dat onderzoeken als deze uitgevoerd worden.. Wanneer men mensen gaat confronteren met een vraag als deze, worden er volgens mij verkeerde insinuaties gemaakt. Mensen gaan daardoor over dingen nadenken, die anders niet in hun hoofd opkomen. Ik persoonlijk vraag het mezelf nooit af of ik hier belang aan hecht.
Volgens de studie blijken ook vele landen dezelfde mening te hebben als mij. Ze vinden het eveneens ook niet belangrijk welk ras er naast hun land woont. Ik dacht dat het racisme steeds erger en erger werd, dus dit zijn wel fijne cijfers om te lezen.

Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 16th May 2013 om 10:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2013, 11:58
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Deze resultaten lijken mij zeer positief, ik had het erger verwacht met de tolerantie in de wereld. Toch een opsteker van ons landje. Ik had wel verwacht dat de landen die slecht scoren zich daar zouden situeren. Zij hebben geen democratie en dat getuigd meestal in intoleranter gedrag tegenover andere rassen. Onze westerse wereld is veel diverser waardoor wij meestal verdraagzamer zijn voor andere culturen en rassen.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2013, 14:10
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Net zoals R*bin ging ik er ook vanuit dat het racisme steeds erger en erger werd. Het is dus heel goed om te merken dat dit in de meerste landen niet het geval is!
Het maakt ook helemaal niet uit welk ras je buur is, als het maar een aangename mens is om naast te leven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2013, 13:01
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Overal in de wereld is men maar bezig over tolerantie dit, racisme dat. Volgens mij zou het woord 'racisme' niet meer mogen bestaan als er overal tolerantie is. Racisme ou iets vreemd moeten zijn voor ons, want iedereen is toch gelijk? Ik zou het helemaal niet erg vinden moest er iemand van buiten België naast mijn deur wonen. Integendeel zelfs, het kan erg verrijkend zijn! Uit een praatje met iemand uit een andere cultuur kan je erg veel leren als je daarvoor openstaat. Mensen die hier niet voor openstaan missen volgens mij heel veel kansen om hun horizon te verbreden. Spijtig voor hen, maar het is natuurlijk nog wel hun eigen keuze.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.