actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th January 2013, 18:04
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
'De Belgische gevangenissen? Dat is het paradijs'

BRUSSEL - Gevangenen die rustig liggen te zonnen. Celgenoten die lurken aan een joint. Een cipier, gefrustreerd door het ‘lakse' beleid van zijn collega's, maakte foto's van ‘het leven zoals het is' in de Luikse gevangenis van Marneffe.

‘Club Med', zo omschrijft de cipier de gevangenis van Marneffe, waar hij al jarenlang werkt, anoniem in de Franstalige krant La Capitale. Om dat te bewijzen maakte hij stiekem foto's van ‘het leven zoals het is' in Marneffe. Op die foto's poseren – volgens hem – dronken gedetineerden met een glas alcohol in de hand. Een andere gevangene ligt uitgeteld op zijn bed. Blijkbaar onder invloed van drugs, te zien aan de joint die uit zijn mond hangt. En op nog een andere foto ligt een collega-cipier ongegeneerd op een tafel te slapen. ‘Terwijl dat verboden is', zegt de gefrustreerde cipier in ‘La Capitale'. ‘Maar iedereen doet het.'

Op een van de foto's is ook te zien hoe een twintigtal gevangenen in hun blote bovenlijf rustig ligt te zonnebaden op de binnenplaats. ‘Niemand die daar zijn mond over opendoet. Alcohol, drugs, gsm's en internet in de cellen: iedereen weet dat het er is, iedereen ziet het, maar niemand grijpt in', zegt hij misnoegd.

Geen vakantieverblijf

Door de foto's publiek te maken hoopt de cipier dat er eindelijk iets verandert aan het ‘fantastische leven' van de gedetineerden. Maar bij het Gevangeniswezen relativeren ze.

‘Laten we duidelijk zijn: iedereen weet dat er drugs en alcohol in de gevangenis zijn. Er zijn genoeg studies die dat aantonen', zegt Laurent Sempot woordvoerder van het Gevangeniswezen. ‘Maar dat is een probleem dat we proberen in te perken en het is de plicht van de beambte om dat te melden aan de directie, die op haar beurt het parket kan inlichten.'

Sempot vindt dat de foto's een vertekend beeld geven van de gevangenis van Marneffe. ‘De foto's kunnen misschien de indruk wekken dat het daar een vakantieverblijf is, maar dat is het allesbehalve', zegt hij.

‘Marneffe is een halfopen gevangenis waar gedetineerden zitten die bijna aan het einde van hun straf zijn. Ze zitten daar om terug te wennen aan de maatschappij. Dat betekent dat die gedetineerden veel meer bewegingsvrijheid hebben. Zo gaan ze werken buiten de muren en is de controle binnen veel minder streng. Drugs zijn verboden. Maar zonnebaden tijdens hun vrije moment op de binnenplaats is dat helemaal niet.'

Bron: De Standaard maandag 14 januari 2013, 03u00

Eigen mening
Vroeger werd er weleens gelachen met het feit dat naar de gevangenis gaan toch niet zo erg is want je hebt er gratis kost en inwoon. Maar als ik dit nu allemaal zo lees lijkt het er mij in deze gevangenis inderdaad wel plezierig aan toe te gaan. Het is al wel langer duidelijk dat de Belgische gevangenis toch niet helemaal is wat het zou moeten zijn. Zo denk ik dan bijvoorbeeld aan die tal van ontsnappingspogingen die allemaal plaatsvonden zonder dat iemand het praktisch merkte. In mijn ogen is een gevangenisstraf niet langer een straf want tegenwoordig heb je heel wat luxe in een cel zo denk ik dan bijvoorbeeld aan cellen waar je een eigen tv ter beschikking hebt. Een gevangenisstraf zeggen ze dan, is er echter nog wel sprake van een echte straf, na het lezen van dit artikel twijfel ik hier strerk aan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th January 2013, 22:10
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Ik denk ook dat ze in de gevangenis een te luxe behandeling krijgen. Gevangenisstraf hoort een straf te zijn waar ze het zo erg hebben dat ze gaan nadenken over wat ze deden en gaan inzien dat het verkeerd is. Als het een hel is in de gevangenis, zullen ze het vrije leven ook meer appreciëren en zullen ze denk ik minder snel opnieuw een misdaad plegen. Als je het zo hoort is het in de gevangenis een stukje makkelijker! Moet je ook maar eens nadenken wie voor al deze lekker lui leventjes van criminelen betalen?!...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th January 2013, 14:39
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Het is onbegrijpelijk dat er überhaupt luxe is in de gevangenis. Het leven in de gevangenis zou hard zijn, volgens een recent televisieprogramma. Voor wie? Voor de cipiers die het zootje onder controle moeten houden misschien? Maar voor de gevangen? De gevangenen zitten daar met een reden. In België mogen ze ze gerust wat minder in de watten leggen. Uiteindelijk betaalt de brave burger voor hun luxe. Er zijn mensen in onze samenleving die het met veel minder moeten doen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th January 2013, 19:45
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik vind het onbegrijpelijk van hoeveel luxe de gevangen kunnen genieten. Is het in gevangenschap verblijven dan plots geen straf meer. Ik keek onlangs naar "alloo in de gevangenis", wat ik daar te zien kreeg was echt onbegrijpelijk. De gevangenen hadden er zelfs een huisdier. Ze zouden dit meteen moeten verbieden. Enkel een matras en een toilet. meer hebben ze niet nodig!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.