actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th September 2014, 09:55
Arne.s*mons Arne.s*mons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Pulle
Posts: 30
Iraniërs dansen op Happy: 91 zweepslagen en 6 maanden cel

De zes Iraniërs die opgepakt waren nadat een filmpje op het internet verscheen waarin ze dansten op “Happy” van Pharell Williams, zijn veroordeeld tot een half jaar cel en 91 zweepslagen.

Op de video was te zien hoe de drie jongens en drie meisjes dansend het nummer playbackten op het dak van een gebouw in Teheran. De meisjes weliswaar zonder de in Iran verplichte sluier.

Met de video deden de zes hetzelfde als wat intussen in zo’n 140 landen gebeurde nadat zanger Pharrell samen met de Verenigde Naties wereldwijd opriep om een lokale versie van zijn clip te maken. Maar de Iraanse overheid kon de video dus niet smaken en arresteerde de jongeren.


Bron: De Standaard 18/09

Eigen mening: De reden voor de arrestatie van de jongeren is dat ze blijkbaar deelnamen aan het produceren van een vulgaire videoclip.
De straf die ze ervoor krijgen 91 zweepslagen en 6 maanden cel vind ik zeer zwaar omdat ze gewoon dansen op een bekend popnummer, ik heb de volledige videoclip bekeken en ik zie geen enkele vulgaire beweging of een link naar iets vulgairs. En in verband met de straf met de zweep, is dit nog wel menselijk ? Volgens de rechten van de mens moet een mens genieten van wat kunst en wetenschap voortbrengen, en muziek is een deel van kunst.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2014, 16:43
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Straf voor Iraanse Happy-jongeren uitgesteld

Straf voor Iraanse Happy-jongeren uitgesteld

De straf voor de zes Iraanse jongeren die een video op YouTube hadden gezet waarop zij dansen op de hit Happy van Pharrell Williams, is opgeschort. De 6 maanden cel en 91 zweepslagen gaan niet door als ze zich de komende 3 jaar goed gedragen. Dat heeft hun advocaat donderdag gezegd tegen het Iraanse persbureau ILNA.

De zes waren in mei opgepakt omdat de overheid de video te losbandig vond. De drie mannen en drie vrouwen playbackten in de video en dansten daarbij door de straten van de Iraanse hoofdstad Teheran. De vrouwen droegen geen hoofddoekjes. Hun arrestatie leidde tot kritiek wereldwijd, ook van Pharrell.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...itgesteld.dhtml

Eigen mening:
Ik vond het eigenlijk al absurd dat de jongeren werden opgepakt want zoals Arne hier al aangaf, is er weinig vulgairs te zien op de video. Altans, in mijn ogen toch niet. Als je de video bekijkt door Iraanse ogen, kan je het misschien vulgair vinden dat de vrouwen geen hoofddoeken dragen en dat het dansen als losbandig bestempelt kan worden. Maar om daar zo'n zware straf op te plakken gaat er wel wat over vind ik.
Daarom gelukkig dat er kritiek werd geuit op de arrestatie en dat deze is opgeschort.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.