actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2012, 19:21
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
900 bedden voor daklozen tijdens winter in Brussel

BRUSSEL - Vanaf donderdag tot en met eind maart worden daklozen in het Brussels Gewest opnieuw geholpen aan een warme overnachtingsplaats. De vzw Samusocial staat in voor de praktische organisatie. Dat melden de Brusselse ministers Brigitte Grouwels en Evelyne Huytebroeck.

Tot en met eind maart 2013 worden vierhonderd plaatsen ingericht op verschillende locaties. Mensen krijgen een tijdelijk onderdak in een gebouw gekocht door het OCMW van Brussel, een gebouw van de vzw Samusocial en in afgehuurde lokalen van het OCMW van Sint-Lambrechts-Woluwe. Hiervoor werd 1 miljoen euro uitgetrokken, evenveel als vorig jaar.

Het aantal plaatsen en het daarvoor beschikbare budget is op 10 jaar tijd bijna vertienvoudigd. In 2004-2005 werden 45 winteropvangplaatsen ingericht.

Federale hulp

De Brusselse winteropvang krijgt ook steun van de federale overheid. Als er plaatsgebrek is, kunnen namelijk driehonderd extra bedden worden aangeboden in het RVA-gebouw in de Charleroisesteenweg in Sint-Gillis.

In uitzonderlijke situaties kan dat aantal nog eens met tweehonderd bedden vermeerderd worden. Dat brengt de maximale nachtelijke opvangcapaciteit voor daklozen op 900 plaatsen.

bron: De Standaard, 13/11/2012
http://www.standaard.be/artikel/det...121113_00367020


Eigen mening:

Het lijkt erop dat Brussel zeer goed is voorbereid. In echte nood kan men in totaal 900 daklozen een warm bed geven tijdens de koude winterdagen. En terecht, hoe vaak heeft u al eens geleden dat een dakloze in België sterft door de vrieskou? Ik vind het ook chapeau dat tegenover het jaar 2005 het aantal slaapplaatsen bij vertienvoudigd is, dat is een zeer grote stijging. Uiteraard is de stijging van het aantal daklozen ook gestegen tegenover 2005. Het probleem van deze grote aantallen is natuurlijk niet opgelost met de opvangplaatsen tijdens de winter. Wil men dit probleem ook willen aanpakken, zal men met meer uit de kast moeten komen. Natuurlijk zijn er ook daklozen die liever op straat blijven leven, dat is dan hun keuze. De meerderheid wil denk ik wél een dak boven hun huis en dergelijke.
Desondanks zal men door deze actie toch al veel mensen op straat gelukkig maken.

Laatst aangepast door j*smien.cavens : 13th November 2012 om 19:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2012, 20:02
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Het maakt me blij om zo een artikel te lezen. De voorbije jaren zijn er al heel wat problemen geweest rond daklozen die geen onderdak hadden in de winter. Dit is echt een serieus probleem en hier moest dan ook dringend iets aan gedaan worden. Dat men in Brussel 900 daklozen een dak boven hun hoofd kan geven, vind ik dan ook schitterend. Dat men 1 miljoen euro uitrekt voor daklozen, vind ik goed! Iedereen heeft namelijk recht op een menswaardig leven en daar hoort het hebben van een dak boven je hoofd in de winter nu eenmaal bij!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.