actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2012, 12:39
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Massale phishing-aanval op klanten van banken

Al meer dan honderd klanten van verschillende banken in Vlaanderen zijn het slachtoffer geworden van een massale "phishing-aanval". Het federale parket roept alle Vlaamse parketten bijeen om de aanval aan te pakken. Dat bevestigt federaal procureur Johan Delmulle in De Tijd.
Door de phishing-aanvallen zijn de klanten grote sommen geld kwijtgespeeld. De oplichters gebruiken valse e-mails, valse websites en telefoneren de klanten zelfs thuis op om hun wachtwoorden te bemachtigen.

"Gelet op de omvang van de fraude zullen we de onderzoeken nationaal coördineren. En als dat nodig blijkt, zullen we als federaal parket zelf een overkoepelend onderzoek starten", stelt Delmulle.

De eerste onderzoeken wijzen in de richting van een criminele organisatie in Nederland.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...10/Massale-phis
--------------------------------------------------------------------------

Dit vind ik echt vreselijk eng; het feit dat je geld gewoon gestolen kan worden terwijl het normaal ergens zit waar het "veilig" is. Mijn geld staat op de bank omdat ik er zo overal aankan en omdat ik er alleen aan kan, maar dat blijkt nu ook niet helemaal het geval. Natuurlijk zou ik nooit mijn wachtwoord doorgeven aan de telefoon of dergelijke. Ik snap ook niet hoe je precies op zo'n valse site terecht kan komen aangezien de site van je bank meestal bij je favorieten staat.

Ik hoop echt dat ze deze criminelen snel vinden en dat de mensen die hun geld hebben verloren een deeltje terugkrijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2012, 12:43
G*mini.Deckers G*mini.Deckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 20
Nieuwe phishingplaag maakt veel slachtoffers
Bij een nieuwe massale golf van "phishing" zijn al meer dan honderd klanten van verscheidene banken in Vlaanderen geld kwijtgeraakt. Oplichters slaagden erin om via een valse e-mail aan hun bankgegevens te geraken. Bij de verschillende parketten liepen al heel wat klachten binnen. Het federaal parket start een overkoepelend onderzoek.

Bij phishing sturen oplichters een e-mail die zogezegd van uw bank komt en waarin ze naar uw bankgegevens vragen. Klanten die op de vraag ingaan, worden naar een website geleid waar ze hun eigen gegevens moeten invoeren. Sommige oplichters gaan wel heel ver en bellen klanten zelfs thuis op om hun wachtwoord te bemachtigen.

Door de phishing-aanvallen zijn al verschillende klanten grote sommen geld kwijtgespeeld. Het gaat om klanten van verscheidene banken. Op dit ogenblik lopen er al onderzoeken in Antwerpen, Mechelen en Oudenaarde. Het federaal parket gaat die klachten nu coördineren.

"Nu is het de bedoeling om die op mekaar af te stemmen en ook te zien of er gemeenschappelijke elementen tussen de verschillende onderzoeken zijn zodat we kunnen uitmaken of het hier gaat om één organisatie of om verschillende organisaties", zegt woordvoerder Eric Van der Sypt. Het federaal parket roept maandag alle Vlaamse parketten hierover samen.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...banken_phishing
11/11/12
Eigen mening: Ik snap niet hoe mensen zich door iets als dit laten vangen. Ik neem aan dat als je via het internet je bank beheert, je toch wel bewust zou moeten zijn van deze praktijken maar blijkbaar niet. Dit kon makkelijk voorkomen worden door de klanten eerst te informeren over dit soort zaken en ze hier op te wijzen. Ik vind het zeer erg voor de mensen die al geld zijn verloren, maar eigenlijk is dit wel hun eigen schuld. Want vele mensen steken de schuld op hun bank, maar zoals ik al zei ze zouden zich er bewust van moeten zijn dat zo'n praktijken op het internet kunnen gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th November 2012, 12:49
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Het is soms onbegrijpbaar hoe mensen zich kunnen laten vangen door dit, maar vergeet niet dat internetpiraten steeds vernuftiger worden. Denk hierbij aan het feit dat sommige mensen niet zo'n computerwizards zijn zoals de jeugd van tegenwoordig. Combineer dit met een beetje naďviteit en dan kun je zulke situaties makkelijk tegenkomen. Misschien moet de bank zelf sensibiliseren over hoe je zulke praktijken kunt vermijden en dus veilig kunt surfen op het internet en je bankzaken regelen.
__________________
There are only two things infinite,
The universe and man's stupidity.
-- Albert Einstein
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th November 2012, 13:41
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Ik vraag mij af hoe de banken en vooral de beveiliging van de banken zich op de volgende aanvallen gaan voorbereiden. Is er wel een juiste en perfecte manier om zoiets te verweren? De zekerheid of UW geld veilig is op de bank is een onzekere zekerheid.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.