actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2010, 18:32
JoBo JoBo is offline
Jolien.Bogaerts
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 18
Blauw licht moet leerlingen wakker maken

Blauw licht moet leerlingen wakker maken

Een Britse school experimenteert met speciale verlichting die de prestaties van leerlingen moet verbeteren. Een blauwig licht zou de leerlingen 's ochtends wakkerder maken, doordat het inwerkt op hun interne klok. Het experiment wordt mogelijk gemaakt voor technologiegigant Philips, die 'School vision' ontwierp.
School vision bevat vier verschillende settings, die de kinderen elk op een subtiele manier moet stimuleren. De normale setting is voor alledaagse klasactiviteiten, 'energy' geeft een blauwig licht en moet de leerlingen actiever maken, 'calm' is een warm licht dat de kinderen kalmeert. Tot slot is er focus, een wit licht dat de concentratie vooruit moet helpen.

Leerkrachten kunnen beslissen wanneer ze welk soort licht aanzetten. Via de ogen heeft de lichtintensiteit een invloed op de hersenen en zelfs de biologische klok.

Resultaten
"Licht werd tot nog toe niet serieus genomen als factor in prestatie", verdedigt psychologe Effie Konstatinou het idee. De schooldirecteur moet toegeven dat het experiment tot nog toe succesvol blijkt. "Namiddagen waren vaker een uitdaging voor de leerkrachten dan ochtenden. Maar nu niet meer. We switchen naar 'focus' en de leerlingen reageren onbewust."

Eerdere experimenten in Duitse scholen toonden al aan dat de resultaten vrij spectaculair zijn. 166 leerlingen en 18 leerkrachten namen een jaar lang deel aan het experiment. Het aantal gemaakte fouten verminderde met 45 procent, de leesvaardigheid nam toe met 35 procent terwijl rusteloosheid en hyperactiviteit met 77 procent verminderde als het blauwe licht brandde. (edp)
29/11/10 18u21 www.hln.be

Mening:
Ik denk niet dat een bepaalde kleur licht helpt maar dat je bij fel licht niet slaperig wordt. Als het fel licht is ben je automatisch meer wakker en dan denk ik niet dat het uitmaakt of het licht blauw, geel of rood ziet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2010, 19:59
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Kleuren werken wel in op de gemoedstoestand en dus denk ik wel dat het kan werken. Wat me meer zorgen baart is of dat kinderen/jongeren op deze manier wel geconditioneerd mogen worden.


Men kan niet echt spreken dat de conditionering subtiel gebeurt. En als men leerlingen begint te conditioneren in de klas. Moet men dan thuis dit ook gaan toepassen? Wordt er anders dan geen kloof gemaakt tussen het leren in de school en thuis?
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2010, 20:16
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Dit is een originele manier om de leerlingen wakker te maken. Maar of het werkt? Dat moet ik toch eerst eens met mijn eigen slaperige ogen waarnemen.

Ik heb er mijn eigen logica aan gekoppeld: Als je opstaat op een mooie zomerdag, is het eerste wat je ziet de mooie blauwe hemel.

Toch, ik geloof niet dat licht de leerlingen wakker zal maken, anders zouden we op een donkere wintermorgen wel snel wakker zijn als de leerkracht het licht aan steekt.
Blauw, groen of geel, licht is licht en ik denk dat als we leerlingen 's morgens vroeg steeds moe zullen zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st December 2010, 12:31
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Ik ben blij voor de leerkrachten dat er een middel gevonden is om de leerlingen in de namiddag aandachtiger te krijgen en ’s morgens sneller wakker. Toch heb ik echt wel mijn bedenkingen bij dit het gedoe.
Ik ben er namelijk redelijk zeker van dat het echt niet van een bepaalde kleur licht afhangt hoe wakker een leerling word. De kinderen van vijftig jaar geleden bleven toch ook wakker onder de les zonder al dat gedoe van licht en weet ik wat nog. Volgens mij is het eerder een kwestie van een kind op tijd in zijn bed te stoppen. Dan zijn ze toch automatisch goed uitgeslapen?
Ik ben een voorstaander voor de “lichttherapie” voor kinderen met een bepaalde stoornis. Dan denk ik wel dat het misschien kan helpen. Maar voor de rest: zet een raampje open en je hebt frisse lucht. Wedden dat kinderen daar ook wakker en actief van worden?
Het licht kan dus heel leuk zijn enz, en als het werkt ben ik er blij om, maar ik ben er zeker geen voorstaander van om binnen enkele jaren zelf met een blauw licht op mijn bord te gaan schijnen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st December 2010, 13:09
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door JoBo
Mening:
Ik denk niet dat een bepaalde kleur licht helpt maar dat je bij fel licht niet slaperig wordt. Als het fel licht is ben je automatisch meer wakker en dan denk ik niet dat het uitmaakt of het licht blauw, geel of rood ziet.


Blijkbaar wel, zo staat het toch in het artikel dat jij postte. 'Fel licht' bestaat al denk ik.

Ik had er nog nooit van gehoord, maar de feiten zijn, als ze kloppen, wel spectaculair.

Citaat:
Orgineel gepost door EvelienE
De kinderen van vijftig jaar geleden bleven toch ook wakker onder de les zonder al dat gedoe van licht en weet ik wat nog.

De insteek is niet dat ze in slaap vallen, maar dat ze actiever worden. En dat kinderen 50 jaar geleden actiever waren, durf ik al helemaal niet te zeggen. Je kan de twee immers niet klakkeloos vergelijken, onder meer omdat er 50 jaar geleden een pastoor rondliep in de klas die je vingers plat sloeg als hij dat gepast vond.


Het effect van blauw licht op planten is al langer bekend (kortere stengels?), dus ik vind het op zich niet zo'n vreemde gedachte dat licht ook een effect kan hebben op ons.


Citaat:
Orgineel gepost door EvelienE
Dan denk ik wel dat het misschien kan helpen. Maar voor de rest: zet een raampje open en je hebt frisse lucht. Wedden dat kinderen daar ook wakker en actief van worden?

Zo simpel is het helaas niet. Maar als je echt wil, wil ik er wel voor wedden.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.