actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2010, 21:50
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
Kankerdodende pil is in volle ontwikkeling

Kankerdodende pil is in volle ontwikkeling

* BRON: Het Laatste Nieuws
* 27/10/10 15u31

Britse wetenschappers beweren dat ze binnen tien jaar een medicijn klaar hebben dat kanker dood. Een ontdekte fout in het DNA van tumoren zorgde voor een medische doorbraak in de strijd tegen deze dodelijke ziekte.

Achilleshiel
Experts ontdekten een mutatie in sommige kankercellen, wat betekent dat de ziekte schade aan zijn eigen genetische structuur niet zelf kan herstellen. De wetenschappers geloven dat dit de zogenaamde achilleshiel van de ziekte is die gebruikt kan worden om een medicijn, in de vorm van pillen of injecties, te ontwikkelen dat het DNA van de ziekte aanvalt. Volgens experts is dit een belangrijke doorbraak en zou dit het einde betekenen van de huidige slopende chemotherapie.

Minder bijwerkingen
Als dit medicijn in een lage concentratie toegediend wordt, zijn gezonde cellen sterk genoeg om de behandeling te overleven. Maar tegelijkertijd worden de kankercellen die zichzelf niet kunnen herstellen vernietigd. Dit betekent dat dit veel krachtiger dan de huidige behandelingen is, maar minder neveneffecten heeft omdat het de normale cellen niet treft. Deze doorbraak kan het leven redden van duizenden patiënten.

Binnen tien jaar
Professor Mufti: "Door het DNA van de ziekte te bestuderen komen we dichter bij het vinden van een algemeen middel tegen tumoren en behandelen we die ziekte niet langer naargelang de plaats in het lichaam; Ik ben er zeker van dat we binnen tien jaar er in zullen slagen de juiste behandeling te identificeren voor elke individuele patiënt."

Middeleeuwse behandelingen
Hoofdonderzoeker Alan Ashworth: "Sommige tumorcellen kunnen hun eigen DNA niet naar behoren herstellen. Ze geven hier niet om, ze willen enkel zo snel groeien. Dus ontwikkelden we een manier om dit uit te buiten om patiënten van kanker te genezen. Het medicijn heeft geen bijwerkingen. De huidige behandelingen tegen de ziekte zijn eigenlijk middeleeuws, we snijden de tumor eruit, proberen deze te verbranden met stralingen of te vergiftigen met chemotherapie. Dit laatste werkt echter alleen bij cellen die snel groeien." (ep)


Eigen mening:
Dit is zeer goed nieuws! Twee jaar geleden is mijn nonkel overleden aan kanker. Hij rookte niet, at gezond, ging elke dag met de fiets naar Hasselt werken en werkte regelmatig in zijn tuin. Het was vreselijk om te horen dat hij kanker had. Ik vond het zo oneerlijk! En je staat er zo machteloos tegenover. Je kan er niets tegen doen.

Het kan worden genezen wanneer men het op tijd ontdekt. Bij mijn nonkel was het te laat. Toch heeft hij zich sterk gehouden toen. Ik voel me langs de ene kant triest, maar langs de andere kant ook blij wanneer ik zulke berichten lees in de krant. Jammer dat deze pil twee jaar geleden nog niet bestond. Maar ik hoop dat de mens in de toekomst deze vreselijke ziekte kan genezen! We vechten terug.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2010, 14:19
Jasper.Peeters Jasper.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 30
Tien jaar is helaas een veel te lange tijd. Veel veelbelovende onderzoeken worden vroegtijdig afgebroken omwille van de ontbrekende geldfondsen of omdat het middel niet winstgevend genoeg is. Daarom hoop ik dat dit er wel door komt. Ook omdat het een andere manier is dan de huidige behandelingen. Als de neveneffecten inderdaad zo klein zijn, zal de levenskwaliteit van de patiënten beduidend beter dan degene die een uitputtende chemokuur moeten volgen. Diet bericht geeft hoop voor de toekomst.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th October 2010, 15:04
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Onderzoeken doen, geld bij elkaar krijgen, een medicijn ontwikkelen en daarmee nog eens de nodige proeven doen... het neemt allemaal veel tijd in beslag. Daarom vind ik dat 10 jaar nog niet zo lang is.
Ik hoop dat ze ermee doorgaan en dat de behandeling ook effectief gaat werken. Ik stel me alleen de vraag of dit voldoende zal zijn, tenslotte is de natuur ons bijna altijd een stapje voor...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.