actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2010, 14:04
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Anderhalf glas alcohol per dag vergroot kans op borstkanker

Een anderhalf glas alcohol per dag drinken, vergroot de kans op borstkanker met zeven procent. Dat heeft de stichting tegen kanker zopas meegedeeld tijdens een infodag over borstkanker.

Verschillende factoren dragen bij tot de ontwikkeling van borstkanker. Onvoldoende beweging, het gebruik van alcohol en overgewicht zijn de belangrijkste boosdoeners. Studies, uitgevoerd door dr Jacques Lecomte aan universitair centrum van Charleroi, tonen aan dat het risico op borstkanker 20 tot 70 procent lager ligt bij vrouwen die voldoende bewegen.

Wijn en bier
Voorts wordt er op gewezen dat de kans op borstkanker met bijna zeven procent verhoogt bij de regelmatige consumptie van alcoholische dranken. Dat geldt zelfs al bij lage hoeveelheden vergelijkbaar met anderhalf glas wijn, bier of sterke drank.

Diagnose
Volgens de stichting wordt borstkanker vastgesteld bij één op de duizend zwangere vrouwen in België. "Het is het type kanker dat het meest wordt vastgesteld tijdens de zwangerschap", stelt professor Fabienne Liebens van het UMC Sint-Pieter in Brussel.

Iedere dag worden in België 26 nieuwe gevallen van borstkanker gediagnosticeerd. Jaarlijks worden zowat 9.500 vrouwen en minder dan honderd mannen getroffen.

De cijfers werden zopas bekendgemaakt tijdens een Franstalige infodag over kanker in Brussel. De stichting tegen kanker organiseert op 26 november ook een Nederlandstalige infodag in Brussel. (belga/lvl)



bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...rstkanker.dhtml
datum: 22/10/2010

mening:
Ik heb altijd gehoord dat 1 glas alcohol per dag mag en zelfs gezond is, en nu beweren ze dat je er kanker van krijgt.? Ik kan toch niet goed meer volgen hoor, de ene wetenschapper beweert dit, de andere dat.
Tegenwoordig hoor je ook niets anders meer van: van dit product krijg je kanker, van dat product krijg je kanker. Elke dag wordt een mens geconfronteerd met het feit dat iets kankerverwekkend is. Ik denk als je echt de puntjes op de i gaat zetten, dat je kan zeggen dat je zelfs van in je zetel te liggen kanker kan krijgen.
Elke dag 26 gevallen van borstkanker ontdekken vind ik echt veel. Het is nu wel de meest voorkomende kanker bij vrouwen maar dit vind ik toch veel. Daarom hoop ik dat er snel een geneesmiddel op de markt zal komen om verschillende soorten kanker echt te genezen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2010, 14:35
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Ik vind het ook raar dat er telkens weer beweringen worden gemaakt dat je van allerlei dingen kanker krijgt terwijl vele anderen zeggen dat je er net geen kanker van krijgt. Hoe komt het toch dat de meningen zo verdeeld zijn? Misschien moeten de onderzoekers eerst is alle mogelijke opties bekijken vooraleer ze een bewering geven over dergelijke dingen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd October 2010, 17:00
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Borstkanker is inderdaad een ziekte die een groot deel van de vrouwelijke bevolking treft. Volgens dit onderzoek zou het gebruik van alcohol hier iets mee te maken hebben. In mijn onmiddellijke omgeving ken ik mensen die geen alcohol drinken en toch te maken gehad hebben met deze ziekte. Anderzijds ken ik vrouwen die wel alcohol gebruiken en - tot op heden- geen borstkanker hebben. Ik denk dat er inderdaad andere factoren ook belangrijk zijn, in het artikel wordt verwezen naar het bewegen van de mens, en dat lijkt mij veel meer aanneembaar. Hierin denk ik ook dat erfelijkheid een rol speelt. Het is natuurlijk belangrijk dat er onderzoek naar de mogelijke oorzaken van borstkanker wordt gevoerd, want iedere vrouw kan hiermee te maken krijgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd October 2010, 18:37
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Je kan tegenwoordig van alles precies kanker krijgen. Het is ook zeer moeilijk om dit te vermijden, tenzij je een een superfreak qua gezondheid wordt. Kanker wordt gewoon op je lijf gesmeten, de ene heeft prijs, de andere heeft geluk.
Ik dacht inderdaad ook dat 1 glas wijn per dag gezond is. Voor de ene ziekte is iets goed, en voor de andere niet!
Ik probeer gewoon zo gezond mogelijk te leven, maar vooral ook te genieten! Dit al dan niet met een glaasje wijn per dag.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd October 2010, 20:17
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Ik hecht weinig belang aan dit soort onderzoeken. Aan de ene kant moeten zo'n onderzoeken gevoerd worden. Het is belangrijk om een zicht te krijgen op de oorzaken van de verschillende vormen van kanker.
Maar het is inderdaad zo dat je vaak tegenstrijdige informatie krijgt.
Ik vind dat je vooral moet proberen zo gezond mogelijk te leven.Eet groenten en fruit, drink voldoende water, beweeg, ...
Genieten bekijk ik als iets wat goed is voor mijn mentale gezondheid.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd October 2010, 17:33
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Ik schrik er ook van dat er 26 gevallen van borstkanker per dag bijkomen, dat had ik niet verwacht. Het is een kanker waar veel over geschreven wordt. Het is verwarrend voor mensen die niet in de medische wereld thuis zijn dat er tegengestelde boodschappen worden gegeven, zoals wel of niet 1 glaasje alcohol dringen is wel of biet gezond. Ik vind ook, zoals hierboven wordt gezegd dat er eerst duidelijkheid moet zijn vooraleer zoiets in de media verschijnt. Mijn mening is de volgende: ik denk dat je alles ‘met mate’ moet nemen en nooit overdrijven want TE is te veel en nooit goed (behalve in tevreden) : te veel drinken, te hard rijden, te veel bewegen is soms ook te belastend voor de gewrichten dus voor mij telt: alles met mate
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.