actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2010, 15:58
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Bloedige heksenjacht in Haïti door cholera: al 15 gelyncht

Zeker vijftien mensen zijn in twee weken tijd gelyncht in de zuidwestelijke Haïtiaanse provincie Grand'Anse op verdenking van het verspreiden van cholera met zwarte magie. Dat melden Amerikaanse media. Angst en onwetenheid liggen aan de oorzaak van deze barbaarse praktijken.
In bijna zes weken tijd zijn meer dan 1800 mensen overleden aan cholera en meer dan 84.000 mensen zijn besmet. Het eerste geval van cholera in het dunbevolkte Grand'Anse werd vorige week pas geconstateerd. Daarop ontstonden geruchten dat voodoo-priesters met magisch poeder de ziekte verspreiden, waarop een heksenjacht ontstond.

Voodoo komt veel voor in Haïti, vooral op het platteland, en bevat elementen uit Afrikaanse religies en de Rooms-Katholieke Kerk. In een reactie op de moorden heeft de regering erop gehamerd, dat cholera een bacterie is waar je je alleen tegen kunt beschermen door op de hygiëne te letten.

Vanwege verwarring over hoe de ziekte zich verspreidt zijn ook al behandelcentra voor cholerapatiënten aangevallen. Eerder werden vredesmilitairen aangevallen, omdat geruchten gingen dat Nepalese VN-soldaten de ziekte meegebracht hadden.

Cholera wordt veroorzaakt door contact met vervuild water. Honderdduizenden mensen leven sinds de aardbeving in januari nog steeds onder erbarmelijke omstandigheden in tenten. (anp/jv)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...-gelyncht.dhtml
Datum: 03/12/2010

Eigen mening:
Toen ik dit artikel las, dacht ik meteen terug aan de tijd van de middeleeuwen. Toen vermoordde men ook mensen waarvan ze vermoedden dat het heksen waren. Het is toch eigenaardig dat de mensen van nu nog in zulke onzin geloven. Hoogstwaarschijnlijk zoeken de mensen in Haïti naar redenen om de recente gebeurtenissen in hun land te kunnen verklaren. Ze zijn wanhopig en weten niet meer hoe ze de situatie kunnen oplossen. Net zoals in de middeleeuwen beginnen ze schuldigen te zoeken. Ze duiden dan onschuldige mensen aan en veroordelen ze tot de dood. Nochtans heeft de regering, zoals hierboven vermeld, de bevolking gewaarschuwd dat men zich enkel kan beschermen tegen de ziekte als men op de hygiëne let. Maar de mensen leven nog in tenten sinds januari dit jaar, ze hebben dus niet de sanitaire mogelijkheden en proper water om dat te doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2010, 16:23
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Cholera in Haïti

Ik vind het een schrijnende situatie.
De mensen leven er nog steeds in tenten of hutten terwijl de aardbeving toch al een hele tijd achter de rug is. Ik vind dat de regering harder zijn best zou moeten doen, dan zouden de mensen niet op zoek moeten gaan naar een zondebok.
Langs de andere kant vind ik het ook erg jammer dat zo'n situaties nog steeds mogelijk zijn. Ik kan best wel begrijpen dat de mensen daar in hekserij geloven, maar waar ik niet bij kan is dat men dan door valse beschuldigingen zomaar mensen gaat vermoorden.
Ik denk dat de regering hieruit moet concluderen dat er dringend bepaalde stappen moeten genomen worden om nog meer moorden te voorkomen en om de mensen weer een iet of wat levenswaardig bestaan te bieden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.