actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2010, 23:38
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Al 300 mensen overleden aan cholera in Haïti

Belga
VRT Nieuws woensdag 27/10/2010

In Haïti zijn al 300 mensen gestorven aan de gevolgen van cholera. Het aantal nieuwe besmettingen vertraagt dan wel, maar toch komen er elke dag nog honderden bij.
Het totaal aantal besmettingen ligt intussen op 3.600, maar zou de komende dagen wel beginnen te dalen. "Dat betekent dat de mensen duidelijk maatregelen nemen om zich te beschermen tegen de ziekte én dat ze sneller naar de dokter gaan wanneer ze de symptomen waarnemen", zegt dokteres Federica Nogarotto van Artsen Zonder Grenzen.
Al wordt dat dan weer tegengesproken door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Die zegt dat de cholerapiek nog niet is bereikt en dan de epidemie dus zeker nog niet onder controle is.
Hulporganisaties zijn intussen ook met campagnes gestart om de hygiëne in het land te verbeteren. Besmet voedsel en water vormen immers de belangrijkste oorzaak voor de uitbraak van de ziekte. Na de aardbeving van eerder dit jaar leven er echter nog steeds duizenden mensen in tentenkampen, omdat hun huizen zijn vernield.
Experts vrezen wel dat cholera endemisch kan worden in Haïti, dat wil zeggen dat de ziekte steeds aanwezig zal zijn in de regio, net als bijvoorbeeld malaria en tuberculose.

Bronnen:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland
• Late nieuwsuitzending VRT 27/10/2010

Eigen mening:
Ik hoorde net in het nieuws dat de hulporganisaties hun kamp moesten opbreken omdat ze werden bekogeld door de plaatselijke bevolking. Ze moeten het nu doen met een te klein hospitaal. De buurtbewoners hebben schrik voor besmetting.
Spontaan denken we dan: hoe kan dat nu dat deze mensen niet toelaten dat er hulp komt voor hun medemensen ? Het is de wil om te overleven en niet besmette willen geraken. Ik weet niet hoe ik zelf zou reageren op zo een situatie. Nu denk ik: die mensen moeten natuurlijk hulp krijgen maar als ik dan weet dat ik ook gevaar kan lopen en besmet kan geraken, weet ik niet of ik ook bang zal zijn, als ik er eerlijk over nadenk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.