actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2010, 14:00
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Antwerpse prof: 'Yakult werkt wel'

'Yakult helpt tegen verkoudheden.' Dat zegt de Antwerpse professor huisartsgeneeskunde Véronique Verhoeven. 'Onze universiteit heeft het bewijs hiervoor geleverd met een studie bij bejaarden.'

Volgens een nieuw boek over 'Functionele Voeding' zijn de effecten van probiotica als Yakult niet bewezen. Dat zei docent dieetkunde Patrick Mullie gisteren nog in onze krant. Maar professor Véronique Verhoeven publiceert binnenkort een nieuwe studie, die volgens haar wél een effect bewijst. 'Wij hebben driehonderd bejaarden in de Antwerpse rusthuizen zes maanden dagelijks een flesje Yakult gegeven, en driehonderd anderen een placebo.' Dat is een flesje met een goedje dat op Yakult lijkt, maar niet die probiotica bevat. 'Wij lieten alle bejaarden of hun verpleegkundigen bijhouden of ze last hadden van klachten aan de luchtwegen, wat in de volksmond een verkoudheid heet.' Yakult-drinkers hadden na drie tot vier maanden een vierde minder dergelijke klachten.

Yakult heeft op basis van dit en twee gelijkaardige onderzoeken een dossier ingediend bij de Europese Voedselautoriteit EFSA. Die vond de bewijskracht onvoldoende, omdat de luchtwegklachten onvoldoende gedefinieerd zijn. Verhoeven is het met die redenering niet helemaal eens. 'Verkoudheden zijn niet definieerbaar, omdat ze niet meetbaar zijn in het bloed. Wij constateerden dat er een kwart minder klachten waren. Voor die bejaarden is dat een belangrijk gezondheidseffect.'

Verhoeven deed haar studie op kosten van Yakult. 'Maar dat betekent niet dat wij niet objectief zouden zijn. Wij hebben bedongen dat wij alle resultaten zouden publiceren, ook als het onderzoek niet opleverde wat Yakult hoopte. Zo hebben we ook onderzocht of patiënten die een griepvaccin kregen, daar beter op reageerden dankzij Yakult. Dat bleek niet het geval.'

Datum: 21/10/2010
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Toch wel een leuk onderzoek. Je ziet zo vaak reclame van Yakult of soortgelijke producten maar in de reclame lijkt alles veel te goed te werken dat het niet meer serieus overkomt. Een echt wetenschappelijk onderzoek vind ik meer betrouwbaar. Voor bejaarden vind ik het zekker niet slecht dat dit onderzoek is gedaan. Als je dankzij deze probiotica minder snel een verkoudheid krijgt, dan kan je jezelf toch een hoop last besparen.
Ik denk dat ik deze proef zelf ook eens wil doen. Werkt het niet, jammer dan maar Yakult is geen vergif. En dan maar hopen dat ik deze winter geen verkoudheid krijg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.