actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2010, 20:46
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Geen verband tussen gsm-gebruik en hersentumoren

'Ondanks het explosief gestegen gebruik van gsm's zien we geen belangrijke toename van het aantal hersentumoren.' Dat stelt Dirk Van Roost, diensthoofd neurochirurgie in het UZ Gent. Alhoewel het nog steeds onduidelijk is of veelvuldig gsm-gebruik het risico op hersentumoren al dan niet vergroot, vermoedt Van Roost dat dit niet het geval is.
'Het soort straling dat een gsm uitzendt maakt een verband weinig waarschijnlijk', zegt Van Roost in het gezondheidsmagazine Bodytalk.

In ons land doen zich jaarlijks zo'n zes nieuwe gevallen van primaire hersentumor (gezwellen die uitgaan van het hersenweefsel zelf) voor per 100.000 inwoners. Over de mogelijke uitwendige oorzaken van een hersentumor is zo goed als niets bekend.

'Eetgewoonten, roken en alcohol hebben alleszins geen invloed. Ioniserende straling (zoals röntgenstraling) verhoogt het risico. Erfelijkheid speelt wellicht een beperkte rol', meent Van Roost.

Iets meer mannen dan vrouwen - een verhouding van drie op twee - worden met de ziekte geconfronteerd, meestal tussen 50 en 70 jaar, met een piek rond 60.

Bron: De standaard.be, 18/10/2010

Mijn mening:
Ik geloof best dat gsm-gebruik de gezondheid op lange termijn zou kunnen verslechten. De constante blootstelling aan straling zal sowieso niet zo goed zijn, maar zeg nu zelf; kan je tegenwoordig zelfs nog gewoon leven zonder iets ongezond te doen of in je buurt te hebben?
Een gevolg van constante gsm-straling zo drastisch als een hersentumor heb ik echter altijd al een beetje weggelachen. Ik herinner me nog goed dat er enkele jaren geleden plots een foeilelijk, groen stickertje in het nieuws verscheen dat zou moeten dienen om de straling van je gsm tegen te houden. Nadien bleek het (uiteraard!) niet te werken.
Eindelijk komt men dus eens met nieuws dat alle overdrijvingen in verband met hersentumoren door gsm-gebruik van de afgelopen jaren ontkent.

Toch heb ik wel enkele bedenkingen. Omdat gsm's nog niet zo enorm lang ingeburgerd zijn, weten we natuurlijk niet hoe het menselijke lichaam op deze straling zal reageren als we weer eens 50 jaar verder zijn. Wieweet zijn er dan wel serieuze gevolgen te merken...
Ik maak me er in elk geval niet te druk in, dat is volgens mij nergens voor nodig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.