actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2013, 16:56
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Nederlandse voor veel geld opgelicht via Facebook

Nederlandse voor veel geld opgelicht via Facebook
Door: redactie
20/04/13 - 14u42 Bron: ANP

Een 48-jarige vrouw uit het Zeeuwse Reimerswaal in Nederland is voor enkele tienduizenden euro's opgelicht via Facebook.
De vrouw kreeg een privébericht op Facebook waarin een man zich voordeed als advocaat en notaris. Hij vertelde de vrouw dat er een familielid in Afrika was verongelukt en dat zij een bedrag van 4,5 miljoen euro zou erven. Hiervoor moest ze wel eerst wat geld overmaken voor de administratiekosten.

De vrouw heeft de afgelopen weken diverse keren geld overgemaakt, in totaal enkele tienduizenden euro's, maar zij kreeg toch argwaan en deed na overleg met haar bank aangifte van oplichting. Van een verongelukt familielid was geen sprake en de advocaat/notaris was in rook opgegaan.

Eigen mening:
Als je een erfenis krijgt zal dit ten eerste nooit meegedeeld worden via een sociale netwerksite, hotmail of niet eens via de telefoon. Zulke dingen die met veel geld te maken hebben zullen altijd schriftelijk en mondeling door een notaris meegedeeld worden. Je krijgt dan eerst een uitnodiging om langs te gaan bij de notaris. Wat helemaal absurd lijkt aan dit verhaal is dat het slachtoffer niet eens is nagegaan of deze informatie wel zou kunnen kloppen om dan nog eens zonder te weten naar wie het geld overgeschreven wordt tienduizenden euro's te betalen. Het blijft mij verbazen dat mensen in dit tijdperk nog steeds met hun ogen open in de val lopen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2013, 18:20
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Wauw, dat zoiets nog kan gebeuren na de anti-oplichtingscampagnes van de grote banken ..

Om even cru te zijn: eigen schuld. Zo'n gedrag zou ik nog kunnen verwachten van een oud vrouwtje van 82 jaar dat hier niet bekend mee is, maar een vrouw van 48 zou normaal gezien verstandig genoeg moeten zijn om dit op zijn minst verdacht te vinden. Zoals hieronder al wordt vermeld, vraagt de vrouw zelfs niet om meer informatie. Wie was het familielid? Hoe was hij/zij verwant? Dit allemaal maar normaal vinden en meerdere keren geld overmaken getuigt niet van een nuchtere kijk op de maatschappij. Al zal ze het waarschijnlijk in de toekomst anders aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd April 2013, 10:21
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik snap niet dat iemand de dag van vandaag zo "dom" kan zijn. Wekelijks verschijnen er in het nieuws slachtoffers van internetfraude. Iedereen zou volgens mij op de hoogte moeten zijn van het feit dat zaken die door een notaris geregeld worden nooit via internet, per telefoon, ... zullen gebeuren, maar dat je hiervoor bij de notaris zelf zal moeten langsgaan. Zeker niet wanneer het over het overmaken van een bedrag gaat. Hiernaast vind ik het ook zeer vreemd dat je zomaar iemand op een sociaal-netwerksite geloofd. Als het over een gestorven familielid gaat, zou ik in de eerste plaats iemand van de familie contacteren om te controleren of zij hier ook een melding van gehad hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th April 2013, 10:55
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Een erfenis regelen via facebook, met een notaris uit Afrika. Klinkt toch te gek om waar te zijn. Maar voor sommigen blijkbaar niet. Dit is een goed voorbeeld van iemand die totaal niet mee is met de ontwikkelingen op vlak van internet. Hopelijk zullen er in de toekomst minder van deze gevallen voorkomen omdat de generatie die er nu aankomt meer vertrouwd is met het internet. Het is voor de scholen volgens mij wel een belangrijke taak om jongeren te wijzen op de gevaren voor het internet. Zodat ze er vanaf jonge leeftijd op een kritische manier mee kunnen werken. Want we moeten allert blijven. Oplichters die via internet werken worden maar zelden gevonden en ze zullen steeds nieuwe werkwijzen vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.