actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2009, 11:47
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Homoseksuelen mogen bloed geven in Zweden

Zweden gaat op 1 maart 2010 het verbod opheffen voor homosekseulen om bloed te geven. Mannen met een seksueel risicogedrag kunnen nog wel geweigerd worden.

De Zweedse gezondheidsdiensten stellen als voorwaarde voor het bloed geven dat de betrokkenen in het jaar voordien geen seksuele betrekkingen hebben gehad met een andere man dan hun partner.

Alle donoren zullen een gedetailleerde vragenlijst moeten invullen over hun gezondheidstoestand en hun seksuele contacten vooraleer ze aanvaard kunnen worden. Alle stalen zullen vervolgens getest worden.

Zweden maakte de beslissing dinsdag bekend naar aanleiding van Wereld Aids Dag.

Bron: De Knack, 01/12/2009

Eigen mening:

Ik vind het erg dat homoseksualiteit nog altijd een taboe is. Het wil niet zeggen dat deze mannen zich aangetrokken voelen tot hetzelfde geslacht, dat ze ziek zijn. Het zal met deze maatregel denk ik wel een boost geven aan de homoseksuelen, om zich tot beter te voelen in de maatschappij. Ik begrijp het volkomen dat het bloed gecontroleerd moet worden en dat het veilig moet zijn. Daarom vind ik de vragenlijst wel zeer belangrijk. Het is dan ook belangrijk dat de stalen enkele maanden op voorhand al getest worden, want je kan aids niet meteen opsporen in het bloed. Maar deze maatregel moet dan wel doorgetrokken worden tot alle donoren en niet enkel tot homoseksuelen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2009, 13:21
Jasper.Peeters Jasper.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 30
Naar mijn mening is het uitsluiten van homoseksuelen bij een bloedinzameling, niet discriminerend want het is gebaseerd op statistieken waaruit blijkt dat homoseksuelen een grotere risicogroep zijn. Net als (ex-)gevangen of mensen die net naar het buitenland zijn geweest. Als ze door een vragenlijst het risico kunnen beperken op besmette stalen van homoseksuele bloeddonors en dit risico binnen een aanvaardbare grens ligt, kunnen ze gerust worden gebruikt als donors. Maar er moet daarvoor el genoeg statistisch onderzoek zijn gebeurd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.