actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2018, 13:07
Ayse.C*ools Ayse.C*ools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vosselaar
Posts: 60
Antwerpse scholen sluiten straat af voor schone lucht

Twee Antwerpse scholen sluiten vrijdag de straat af om aandacht te vragen voor de luchtkwaliteit.

Antwerpen Na de Pano-reportage op Eén van 14 maart over de slechte luchtkwaliteit aan scholen, verenigden bezorgde ouders uit Brussel zich onder de naam Filter Café Filtré. Op vrijdag na de uitzending sloten ze de straat aan basisschool Maria Boodschap in Brussel af en voerden ze actie met slogans als ‘Help, ik stik’ en ‘Wij willen schone lucht’. Een week later deden er al vijf scholen mee en aanstaande vrijdag zijn er bijna dertig scholen die deelnemen aan de actie.

Voor het eerst zitten daar ook twee Antwerpse scholen bij, De Evenaar in de Constitutiestraat en De Kleine Wereldschool in de Brederodestraat. ‘Het thema leeft enorm, niet alleen in Brussel’, zegt Veerle Dupont, die twee kinderen op de Evenaar heeft. ‘Met een stuk of tien ouders hebben we het initiatief genomen om ons aan te sluiten bij de acties. Via flyers en briefjes stellen we alle ouders en ook de buurtbewoners op de hoogte. We sluiten de straat een kwartier af, schenken koffie voor ouders en buren en laten de kinderen op straat spelen. Het was te kort dag om officieel toestemming te vragen, maar we hebben wel de buurtregisseur op de hoogte gebracht.’
Dupont houdt er wel rekening mee dat de politie langskomt of dat automobilisten agressief worden omdat ze moeten omrijden.

Het plan is om net als in Brussel elke vrijdag actie te blijven voeren tot aan de verkiezingen van 14 oktober. ‘We hopen dat zo veel mogelijk Antwerpse scholen zich aansluiten’, zegt Dupont.

Wouter Gysen, papa van Emme (9), en Toon Callier, vader van Pien (4), zijn bij een doe-het-zelfzaak in de buurt al stofmaskers gaan halen voor de actie van vrijdag. Of de ouders die hun kinderen wel met de auto brengen niet verontwaardigd zijn? ‘We voelen juist een breed draagvlak. Uit een bevraging blijkt dat minder dan tien procent zijn kinderen met de auto naar school brengt. ’s Morgens rijdt hier vooral veel sluipverkeer van mensen die de files op de Turnhoutsebaan willen vermijden.’

Straat niet afsluitbaar

De Kleine Wereldschool in de Brederodestraat doet zo goed als zeker ook mee vrijdag. ‘We hebben een goede band met de directie en hebben het wel overlegd. De directie wilde het nog aftoetsen bij het stedelijk onderwijs, maar in principe doen we gewoon mee’, vertelt Stéphanie Mangé van de oudervereniging. ‘In deze buurt is de luchtkwaliteit heel slecht. De Brederodestraat kunnen we moeilijk afsluiten omdat er trams rijden, dus het zal veeleer een symbolische actie worden op de stoep.’

Initiatiefneemster Annekatrien Verdickt uit Brussel is verrast door de navolging die haar protestactie krijgt. ‘Er doen vrijdag al scholen mee uit Gent, Oostende en Antwerpen. Behalve de twee die al bevestigd hebben, heb ik ook al veel mails gekregen van andere scholen uit Antwerpen die willen meedoen. Ik heb het gevoel dat we op een kantelpunt zitten. Misschien kunnen we iets veranderen.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180327_03434020 28 maart 2018

Eigen mening: Eerder geraakte al bekend dat de luchtkwaliteit in veel Vlaamse scholen verontrustend is. Dit is uiteraard enorm jammer omdat de gezondheid van kinderen en jongeren hier van af hangt. Scholen zijn vaak langs drukke wegen gelegen. Er rijden uiteraard ook veel auto's door de wegen voor en na de schooluren om kinderen af te zetten aan de school en terug te komen halen. Ik vind afsluiten van de wegen dus geen slecht idee. Niet alleen om de luchtkwaliteit aan te pakken, maar ook voor de veiligheid van de kinderen. Al denk ik niet dat door de afsluiting van de wegen rond de scholen de kwaliteit van de lucht zal verbeteren. Ouders parkeren dan gewoon op een andere plaats, maar zullen waarschijnlijk de auto niet aan de kant laten staan. Het aantal auto's op de weg zal dus volgens mij niet afnemen. De uitstoot van de auto's vermengt zich makkelijk met de rest van de lucht, zeker als het maar om één straat gaat die autovrij is. Het zal dus wel helpen, maar een groot verschil zie ik niet meteen ontstaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.