actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2017, 14:25
Emmelie.V*rhoeven Emmelie.V*rhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Mol
Posts: 43
'Ik heb zoiets van' is meest gehate Vlaamse uitdrukking

'Ik heb zoiets van' is verkozen tot meest irritante woordconstructie van 2017 in Vlaanderen. Ze kreeg 28 procent van de stemmen in de jaarlijkse verkiezing van het Instituut voor de Nederlandse Taal.

'Ik heb zoiets van' is "totaal overbodig", luidt het commentaar op de website. "Draai niet rond de pot en zeg wat je te zeggen hebt." Op nummer twee staat "me-time" (22 procent), en het brons gaat naar "dagdagelijks" (13 procent). De rest van de top 10 bestaat uit 'groentjes', 'naar de toekomst toe', 'comfortzone', 'super', 'eigenlijk', 'leuk' en 'absoluut'.

Nederland

In Nederland voerde het woord 'genderneutraal' de lijst van meest irritante woorden van het jaar aan, de term om aan te duiden dat er geen verschil tussen de seksen wordt gemaakt. Het kreeg 43 procent van de stemmen. Zo'n 23.000 mensen brachten hun stem uit.

Het Nederlandse publiek vindt 'genderneutraal' een voorbeeld van politieke correctheid en vooral irritant omdat het een samenvoeging is van het Engels en Nederlands, terwijl het eigenlijk 'geslachtsneutraal' zou moeten zijn.

Andere woorden of uitdrukkingen die in Nederland als ergerlijk worden ervaren zijn 'in je kracht staan' en 'papadag' (beide 14 procent), 'shinen' (11 procent) en 'soort van' (4 procent). Ze werden ingestuurd via wegmetdatwoord.org.

Bron : De Morgen
Geraadpleegd op 7 december 2017
Link :https://www.demorgen.be/binnenland/...kking-b657513a/

Mening: Ik wist dat er een woord van het jaar was, maar dat er ook een lijst bestaat waar je op kan stemmen voor het meest irritante woord van het jaar wist ik helemaal niet. Ik begrijp ook niet zogoed waarom er zo een lijst bestaat. Het is een leuk weetje welke woorden als meest irritant gezien worden maar wat verder? In je communicatie is dat misschien wel eens handig omdat je deze woorden dan kan vermijden maar ik ga ze niet eerst opzoeken. Terwijl het woord van het jaar iedereen, of toch zo goed als iedereen, kent. Dit woord gebruik je ook niet vaker in je communicatie omdat het het woord van het jaar is. Dus ik zie niet in waarom je die irritante woorden zou weglaten. Zoals ik al zei, is het wel een leuk ("irritant" woord, wat ik niet zo irritant vind) weetje.

Laatst aangepast door Emmelie.V*rhoeven : 7th December 2017 om 14:32.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.