actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2012, 12:31
Indy.Van.Noten Indy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 35
Jongen van 8 rookt 40 sigaretten per dag

Jongen van 8 rookt 40 sigaretten per dag

20/03/12 - 16u12 Bron: Huffington Post © Thinkstock.
Een achtjarig jongetje dat 40 sigaretten per dag rookt, moet in therapie om hem van zijn slechte gewoonte af te helpen. Ilham Umar uit Indonesië krijgt woedeaanvallen wanneer hij geen sigaretten krijgt. Zijn vader vertelt: "Hij wil niet meer naar school. Hij wil alleen nog maar roken en spelen."

Een woordvoerder van de Indonesische kinderbescherming zegt: "Als de jongen een tijdje geen sigaret gerookt heeft, verandert zijn gedrag opmerkelijk. Hij wordt dan agressief en onhandelbaar. Soms lijkt het zelfs alsof hij bezeten is. Umar krijgt nu een intensieve medische verzorging."

Verbazend genoeg bleek uit een onderzoek van de organisatie dat twee procent van de kinderen in Indonesië op vierjarige leeftijd reeds beginnen te roken. Volgens een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie bleek eerder al dat Indonesië het hoogste percentage rokende jongeren heeft. 25 procent tussen 3 en 15 jaar gaf zelfs toe dat ze al eens gerookt hadden.

Bekijk hier het filmpje van de jongen.

Dit vind ik persoonlijk wél nieuws omdat ik het schandalig vind dat in bepaalde culturen kinderen al op vierjarige leeftijd beginnen te roken. Vandaag de dag is er in België op de aankoop van sigaretten een leeftijdsminimum, en hoewel dat niet altijd even correct gevolgd wordt, vind ik dat een goed iets. Vele jongeren beginnen met roken omdat het 'cool' staat, waarna ze later verslaafd zijn. Dit vind ik persoonlijk spijtig, het is ongezond en voor niets nuttig. Maar op een bepaalde leeftijd is het je eigen keuze en heb ik respect voor jouw persoonlijke keuze. Op vierjarige leeftijd daarentegen vind ik dat het verboden moet zijn, en zeker niet maatschappelijk aanvaard.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st March 2012, 13:33
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Dit artikel vind ik persoonlijk pure sensatie. Zelf had ik het geplaatst onder "In de marge van het nieuws".
Een kind zal absoluut niet zelf beslissen om op vierjarige leeftijd te beginnen met roken.
Ik leg de fout hier volledig bij de ouders. Het is hun verantwoordelijkheid en ze moeten nu ook maar de gevolgen dragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.