actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2017, 09:42
Emmelie.V*rhoeven Emmelie.V*rhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Mol
Posts: 43
Nog slechts 28 procent van kandidaten slaagt voor nieuwe rijexamen

Het aantal geslaagden voor het nieuwe theoretische rijexamen is bijna gehalveerd.

Waar in april/mei 50 procent van de deelnemers slaagde, was dat in juni/juli nog slechts 28 procent. Dat bericht Het Nieuwsblad.

De krant baseert zich op de eerste evaluatiecijfers die Vlaams parlementslid Lode Ceyssens (CD&V) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Op 1 juni werd in Vlaanderen het nieuwe rijexamen ingevoerd, zowel voor de theorie als de praktijk. Waar het slaagpercentage in het oude examensysteem op 50 procent lag, is dat in het nieuwe systeem gezakt tot 28 procent.

Reden is de strengere puntentelling. Het theoretische examen bestaat nog altijd uit 50 vragen, waarbij de kandidaat minstens 41 op 50 moet halen. Maar de puntentelling is grondig gewijzigd. Een zware overtreding kost nu 5 punten en een kleine 1 punt. Wie wil slagen, mag maximum 1 zware en 2 lichte fouten begaan.

Voorbeelden van zware overtredingen zijn het negeren van een rood verkeerslicht, het overschrijden van een witte doorlopende streep of een snelheidsovertreding.

Automobilistenvereniging VAB meent dat het nieuwe quoteringsysteem van het theoretische rijexamen leidt tot een betere verkeerskennis bij jongeren. 'Dankzij de nieuwe quotering, is gokken zinloos en dat vindt VAB een goede zaak', luidt het.

VAB schatte in mei dat het slaagpercentage zou zakken tot ongeveer 40 procent.

Bron : De Knack
Geraadpleegd op 2 december 2017
Link : http://www.knack.be/nieuws/belgie/n...mal-934017.html

Mening: Ik denk dat het niet slechter is om strenger te 'verbeteren'. Naar mijn mening is het een goede zaak. Vooral ook bij het theoretisch examen. Als je daar grote fouten maakt waar er maar 1 puntje afgetrokken wordt, besef je denk ik minder wat de gevolgen ervan zijn. De grote overtredingen zijn wel heel onredelijk als je die in het verkeer zou begaan, dus ik vind dat wanneer bij deze overtredingen 5 punten worden afgetrokken redelijk is. Ook bij het praktisch examen vind ik dat ze strenger mogen zijn. Want soms zie ik mensen achter het stuur waar ik bij denk "Hoe zijn die erdoor geraakt op hun examen?" Ik denk ook dat het een goed idee is om na een bepaalde tijd, bijvoorbeeld op je 50, nog eens terug een examen af te leggen. Want de ouderen zeggen altijd wel van de jeugd, maar als je naar de ouderen kijkt op de baan...Sommigen van 80 rijden nog steeds met de auto en ik denk niet dat dit bij iedereen altijd verantwoord is. Ik ben ervan overtuigd dat men op z'n 50 en misschien ook nog eens op 70 jarige leeftijd opnieuw een praktisch rijexamen zou moeten afleggen. Ik denk dat er zo al een aantal ongevallen kunnen voorkomen worden. De nieuwe regeling dat je begeleider les moet volgen vind ik ook een goed idee. Want sommige ouders zijn het niet gewoon om alle borden, regels, in het oog te houden, en dit is de dag van vandaag wel heel belangrijk.

Laatst aangepast door Emmelie.V*rhoeven : 2nd December 2017 om 09:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2017, 10:28
Lander.W*yts's Avatar
Lander.W*yts Lander.W*yts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Noorderwijk
Posts: 38
Ik ben het niet eens met Emmelie. Ik moet wel zeggen dat ik de meeste van de veranderingen in het rijexamen begrijp en ook goed vind, maar de reden die gegeven wordt voor deze veranderingen is ronduit belachelijk. Het strenger maken van het examen zorgt niet voor betere chauffeurs. Het zorgt er enkel voor dat mensen meer moeite moeten doen voor ze hun examen behalen. Het examen strenger maken onder het motto van 'verkeersveiligheid' is een goedkoop excuus om niets te doen aan de echte problemen, namelijk dronken rijden en te snel rijden. Mensen gaan hier niet plots mee stoppen omdat het examen wat moeilijker is. Dat je het examen moeilijker maakt, goed, maar geef er tenminste een fatsoenlijke reden voor en niet dit belachelijk excuus.

Wat je wel kan veranderen aan het examen om meer veiligheid te garanderen is autobestuurders elke 5 of 10 jaar terug laten komen voor een nieuw examen. Je vergeet immers snel sommige regels en een controlemechanisme zou hier bij kunnen helpen. Dit zorgt er ook voor dat senioren die eigenlijk niet meer kunnen rijden van de weg worden gehaald. Maar gewoon meer regeltjes in het examen gaat dit niet verhelpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.