actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th February 2009, 17:41
Caroline De Bot Caroline De Bot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Lint
Posts: 60
Paniek in school door aanval jongerenbende

Jongerenbende valt Luikse school aan


LUIK - Een bende van vijftien Luikse jongeren heeft vanmiddag een middelbare school in Alleur nabij Luik aangevallen met honkbalknuppels. Daarbij raakten vier leerlingen lichtgewond, zegt de directeur van het Koninklijk Atheneum van Alleur, Manuel Dauny.

De jongeren drongen rond 13 uur de refter van de school binnen waar op dat moment zo'n 300-tal jongeren uit het lager secundair aan het lunchen waren.

'Met een aantal leerkrachten die toezicht hielden in de refter probeerden we de jongeren tegen te houden', zegt Sandrine Geuquet, leerkracht op de school aan de nieuwssite Actua24.be.

'Een van hen, een ex-leerling van de school, haalde iets vanonder zijn jas vandaan. Onmiddellijk brak er grote paniek uit. Gelukkig bleek het 'maar' om een honkbalknuppel te gaan.'
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th February 2009, 18:00
Caroline De Bot Caroline De Bot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Lint
Posts: 60
Wanneer stopt het geweld op school?

In 1979 zette de Amerikaanse Brenda Ann Spencer de toon aan voor geweldadige moordplegingen op school. Al gauw werd het een Amerikaanse trend, denk maar aan Columbine. Eerst werd gedacht dat zulke wandaden enkel in Amerika werden gepleegd. Jammer genoeg kwam deze hype ook overgewaaid naar Europa. Het geweld op school neemt steeds maar toe. Kunnen wij ons nog als toekomstige leerkracht veilig voelen? Hebben leerkrachten gefaald in hun taak als opvoeder? Worden binnenkort ook onze scholen bijna gevangenissen zoals in Amerika, waar iedere leerling gefouilleerd wordt?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th February 2009, 09:17
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Ik hoop dat dit 'fenomeen' geen hype gaat worden. Ik denk ook van niet. Persoonlijk vermoed ik dat dit bij eenmalige feiten gaat blijven. Dat dit jongeren zijn die zich vervelen. Misschien moeten we beginnen met dat probleem aan te pakken? Zodat jongeren zich niet meer vervelen, dat ze een bezigheid hebben, en dus ook niet zomaar doelloos scholen gaan aanvallen. Ook vind ik dat hier in de media niet té veel aandacht aan mag gegeven worden. Natuurlijk mag er over gesproken wordden, maar jongeren kunnen misschien 'inspiratie' gaan opdoen? (Misschien raar gezegd, maar het kan wel). In ieder geval denk ik dat wij als leerkrachten jongeren moeten blijven begeleiden zoals we hier op school leren. Er blijven altijd enkelingen over die zoiets in hun hoofd halen, maar ik denk dat wij als toekomstig leerkrachten aan die enkelingen weinig kunnen veranderen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th February 2009, 18:17
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Volgens mij wordt dit inderdaad geen hype. Zulk een feit blijft volgens mij uitzonderlijk. Het is niet omdat een groep leerlingen zo iets uithalen dat elke leerling dit zal doen. Naar mijn mening moeten wij als toekomstige leerkrachten ons geen zorgen maken. De kans dat zo iets dergelijks gebeurd is even groot als de kans dat je slachtoffer wordt van een verkeersongeval. We moeten inderdaad wel onze leerlingen goed blijven begeleiden en hen duidelijk maken dat ze met problemen steeds bij ons terecht kunnen. We moeten er vooral voor zorgen dat we niet de houding van de leerkracht die hoog boven de leerling staat creëren. Wel moeten we er voor zorgen dat we een goede band hebben met onze leerlingen. Maak je dus als toekomstige leerkracht nie teveel zorgen. Het is natuurlijk erg als zo iets gebeurd.

Greats Lizzy
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th February 2009, 15:32
Julie De Ceulaer Julie De Ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 76
Hoofddader van inval Luikse school opgesloten in Everberg

De jongeman die donderdag tijdens de inval in de school in Alleur, bij Luik, het zwaarst tekeer ging is door de jeugdrechtbank van Luik geplaatst in het gesloten centrum van Everberg.

Na de woeste inval waarbij enkele agressieve jongeren een schoolgebouw kort en klein sloegen en enkele leerlingen verwondden, werden zes vermoedelijke betrokkenen opgepakt. Het jeugdparket had gevraagd dat alle zes zouden worden geplaatst in een gesloten jeugdinstelling.

Gemeenschapswerk
Enkel de hoofddader wordt voor maximum twee maanden geplaatst in Everberg. Hij was al bekend bij het gerecht. Drie anderen zullen worden onderworpen aan een procedure van 'herstructurering in groep'. Mogelijk zullen ze gemeenschapswerk moeten uitvoeren.

Twee andere minderjarigen mochten beschikken omdat de jeugdrechter oordeelde dat er te weinig bezwarende elementen tegen hen konden worden aangebracht. De twee beweerden enkel te hebben toegekeken terwijl hun bendegenoten tekeer gingen.

GVA, 6/2/2009
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th February 2009, 15:37
Julie De Ceulaer Julie De Ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 76
Ik kan echt niet bergijpen dat deze jongeren zo licht gestraft worden.
De hoofddader wordt slechts voor maximum 2 maanden geplaatst in Everberg en 2 van de 6 jongeren worden helemaal niet gestraft. Ik vind het absoluut niet kunnen wat dee jongeren gedaan hebben en een zwaardere straf zou niet misplaatst zijn.

Op deze manier geeft men een verkeerd signaal aan jongeren en aan jongerenbendes.
Waarom zouden ze geen geweld plegen? Zwaar zijn de gevolgen toch niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.