actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2018, 20:39
Ben.v*rlinden Ben.v*rlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 69
Trump blaast Iran-deal op

President Trump trekt de stekker uit de Iran-deal. De impact van deze beslissing is bijzonder groot, want het akkoord maakte tijdelijk een einde aan het kernwapenprogramma van Iran. Trump kondigt ook zware economische sancties aan.


Teheran stemde er via het akkoord mee in om het overgrote deel van zijn verrijkt uranium naar het buitenland te verschepen, in ruil voor de beëindiging van de internationale sancties die de Iraanse economie zware schade hadden toegebracht. Bij de Europese Unie, dat een belangrijke bemiddelende rol speelde, leeft de overtuiging dat met het akkoord een potentieel conflict in het Midden-Oosten vermeden werd.

Toch is het akkoord niet dood en begraven omdat Trump zich terugtrekt. De VS zijn maar één van de partijen, ook Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, China en Rusland zaten mee aan tafel. Deze landen blijven achter het akkoord staan, omdat het Internationaal Agentschap voor Atoomenergie zegt dat Iran zich aan de afspraken houdt.

Trump was altijd al tegen het akkoord, ondertekend onder Obama, omdat het volgens hem zijn doel voorbij schiet en het nucleaire programma onvoldoende inperkt. Indien Amerika opnieuw sancties invoert tegen buitenlandse bedrijven die zaken doen met Iran, zou er een einde komen aan de economische voordelen voor Iran. Zo sloot Iran een contract af met het Franse oliebedrijf Total ter waarde van 4,8 miljard dollar. (De Standaard 08/05/2018)

Eigen mening: Hoe meer Trump verschijnt op het scherm hoe meer ik denk wat voor een gevaar hij is voor de VS. Volgens mij komt Trump zijn narcistische kant hier sterk naar voor. Deze deal en de sancties doet hij puur om zijn macht te tonen. Hij wilt hier laten zien dat hij de baas is terwijl dat hij dat niet is. Iedereen moet achter zulk verdrag staan. Het zorgt voor een soort voorbeeld en vrede binnen het Midden-Oosten. Ik hoop dat men in de Amerikaanse House wakker is geschud en dat ze snel beginnen met de procedures van afzetten. Als hij zo voort doet met een grote mond zal het uiteindelijk leiden tot een oorlog. Hij is volgens mij enkel nog aan het kiezen. China, Rusland, Noord-Korea of Iran?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.