actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2017, 21:44
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
Minder antibiotica voor pasgeborenen

Een nieuwe test voorspelt beter of baby’s antibiotica nodig hebben of niet.

Sommige infecties bij pasgeboren baby’s kunnen leiden tot sepsis of een bloedvergiftiging. Als artsen dat vermoeden, dienen ze preventief antibiotica toe. Bloedvergiftiging is een moeilijk te diagnosticeren aandoening. Ze kan levensbedreigend zijn als de baby te laat wordt behandeld.

Naar schatting 8 procent van de baby’s krijgt antibiotica toegediend. Achteraf blijkt dat maar 0,1 procent van de pasgeborenen echt een risico liep op sepsis. Antibiotica te vaak en te lang toedienen aan pasgeborenen, is niet zonder gevaar. Het verhoogt het risico op eczeem, allergieën en darmontstekingen.

Een team van Nederlandse en Zwitserse onderzoekers vond een manier om het onnodige gebruik van antibiotica terug te dringen. Bij baby’s bij wie ze een bloedvergiftiging vermoedden, gingen ze in het bloed op zoek naar procalcitonine (PCT), de biomarker bij uitstek voor sepsis.

De wetenschappers testten hun hypothese uit bij 1.710 zuigelingen in 11 Nederlandse ziekenhuizen en in 7 Zwitserse, Tsjechische en Canadese gezondheidscentra. Alle baby’s bij wie ze sepsis vermoedden, kregen een antibioticabehandeling. Bij de ene helft lieten ze het daarbij. Bij de andere helft voerden ze tijdens de behandeling een PCT-test uit. Uit de onderzoeksresultaten bleek dat de baby’s uit de PCT-groep gemiddeld 12 uur minder lang antibiotica kregen toegediend. De baby’s mochten ook vroeger naar huis.

Bron: EOS wetenschap, 27/10/2017
https://www.eoswetenschap.eu/gezond...or-pasgeborenen

Eigen mening: Ik vind het zeer goed dat Zwitserse en Nederlandse wetenschappers een oplossing hebben gevonden om het onnodige gebruik van antibiotica bij baby's te vermijden. Persoonlijk vind ik het echt schrijnend dat 8% van de pasgeboren baby's antibiotica toegediend krijgt, terwijl maar 0,1% het echt nodig had of zelfs maar risico liep op sepsis. Ik snap wel dat men uit voorzorg antibiotica gaf aan de baby's en ik denk dat ik het zelf ook zou doen. Het is natuurlijk beter om de baby in kwestie "onnodige" antibiotica toe te dienen dan het kind te verliezen omdat je geen antibiotica toegediend hebt. Anderzijds kunnen de gevolgen van het onnodig toedienen van antibiotica ook heel ernstig zijn, aangezien het de kans op eczeem, allergieën en darmontstekingen verhoogt. Pasgeboren kinderen zijn heel kwetsbaar en teder. Ik vind dat je er dus erg voorzichtig moet omgaan met de diagnoses. Ik ben dus heel blij dat deze nieuwe test beter voorspelt of baby's het nu nodig hebben of niet en ik hoop dat men zo in de toekomst de ernstige gevolgen van het onnodig toedienen van antibiotica ook uit de wereld kan helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.