actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2017, 09:21
sara.v*rheyden sara.v*rheyden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Ranst
Posts: 32
Big data voorspellen depressie bij eerstejaarsstudenten

Big data voorspellen depressie bij eerstejaarsstudenten

Onderzoekers van de KU Leuven berekenen met hulp van big data of eerstejaarsstudenten een risico lopen op een psychische aandoening. "Onze aanpak keert de hele hulpverlening om", zegt professor psychiatrie Ronny Bruffaerts in De Standaard.

De onderzoekers hebben een algoritme ontwikkeld dat nauwkeurig het risico bepaalt op de ontwikkeling van een depressie, suïcidale neigingen of alcoholverslaving bij eerstejaarsstudenten. Door het algoritme worden studenten met een hoog risico, boven de 90 procent, benaderd voor er sprake is van een psychische aandoening. Dat is volgens Bruffaerts een goede zaak.

"We mogen niet wachten tot iemand naar ons komt om vrijuit over problemen te praten, want dat willen veel patiënten niet. Als hulpverleners moeten we zelf mogelijkheden zoeken om een stap te zetten naar de mensen met een risico, zónder noodzakelijkerwijs face-to-face-contact."

Ontstaan algoritme

Samen met Studenten*gezondheidscentrum van de KU Leuven en doctoraatsstudenten *Philippe Mortier en Glenn Kiekens heeft Bruf*faerts de afgelopen jaren 12.000 studenten gevolgd. Anoniem vulden zij jaarlijks een niet-verplichte vragenlijst. De onderzoekers focusten op eerstejaars, volgens hen een kritische groep. Beginnen aan de universiteit houdt voor velen grote veranderingen in.

Enkele honderden eerstejaars kregen na het invullen van de enquête al een mail, als er duidelijke alarmsignalen waren. Nu is er volgens de onderzoekers voldoende big data om ook accurate voorspellingen te doen. Wie na het invullen van de vragenlijst meer dan 90 procent risico loopt op de ontwikkeling van een psychische aandoening tijdens de studies, ontvangt vanaf dit academiejaar een geautomatiseerde mail. "Daarin staat dat de universiteit bezorgd is en waar de student hulp kan vinden om erover te praten", zegt Bruffaerts.

Bron: De Morgen 25/10 https://www.demorgen.be/wetenschap/...enten-bf4a73ef/

Mening: Ik heb mijn twijfels of dit algoritme wel werkt. Het is één ding om een depressie, suïcidale neigingen en alcoholverslaving te voorspellen, maar dit wil nog niet zeggen dat de studenten dit al als een probleem zien. Ik denk dat de kans groot is dat de studenten het gewoon zo laten, omdat zij het (nog) niet als een probleem zien. Ik vind het belangrijk dat mensen zelf de stap zetten om hulp te zoeken, want ik ben ervan overtuigd dat ze anders niet (goed) gaan meewerken in therapie. Als zij het zelf niet als een probleem zien waarom zouden ze er dan aan willen werken? Het is mooi dat KU Leuven een algoritme heeft gevonden voor de voorspelling van een depressie, suïcidale neigingen en alcoholverslaving, want ik wens niemand dit toe. Toch ben ik van de mening dat dit niet iedereen zal helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.