actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2017, 15:41
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Maakt giftige lucht in vliegtuigen mensen ziek?

"Ik ben misselijk, draaierig, ik heb hoofdpijn... ik kan niet meer normaal nadenken". Het is één van de getuigenissen uit de reportage die Zembla (NPO) gisteren uitzond over het aerotoxische syndroom, giftige lucht aan boord van vliegtuigen die mensen ziek zou maken.

In Nederland zouden de afgelopen jaren tientallen verhalen opgetekend zijn van piloten, stewards en stewardessen die allen min of meer dezelfde gezondheidsklachten hadden. Ze hadden hoofdpijn, braakneigingen en concentratieverlies, ziekteverschijnselen die ze zelf toeschreven aan de mogelijke aanwezigheid van giftige lucht aan boord. Hun gezondheidsklachten kregen uiteindelijk ook een naam. Ze zouden lijden aan het aerotoxische syndroom.

Airco en olie

De giftige lucht aan boord kreeg ook een oorsprong. Ze zou verspreid worden door de airco aan boord. De airco die in passagiersvliegtuigen gebruikt wordt, zuigt buitenlucht aan via de motoren. Daar kan het gebeuren dat de lucht vermengd raakt met olie van een lekkende leiding. Die olie bevat verschillende toegevoegde stoffen waaronder TCP, een chemische substantie die eerder al in verband was gebracht met kanker. De hypothese luidt dat deze stoffen het aerotoxische syndroom uitlokken.

Oorzakelijk verband niet bewezen

Het oorzakelijke verband tussen deze stoffen en de ziekteverschijnselen is nog niet bewezen. Maar in Nederland bestaat er commotie over. Ook bij ons getuigt een voormalige stewardess vandaag in Het Laatste Nieuws over ziekteverschijnselen die haar tot vandaag parten spelen. Voor de christelijke vakbond ACV zijn de getuigenissen alvast een reden om volgende week een informatiebijeenkomst over het aerotoxische syndroom te organiseren.

Professsor en toxicoloog Jan Tytgat van de KU Leuven laat zich voorzichtig uit over de hypothese dat giftige stoffen mensen in een vliegtuig ziek zouden maken. "Van de honderdduizenden mensen die de afgelopen tientallen jaren dag in en dag uit gevlogen hebben, heeft het overgrote deel nooit gezondheids*klachten geuit. Maar er zijn natuurlijk mensen die allergisch zijn voor bepaalde stoffen. Het zou dus kunnen dat de mensen die nu getuigd hebben tot die groep behoren."

Vliegtuigtypes

Professor Tytgat vindt het alvast de moeite waard te onderzoeken met welk type vliegtuig de mensen met gezondheidsklachten gevlogen hebben. "Sommige types hebben misschien constructiefouten, of zijn misschien onderhevig aan slijtage. In dat geval is het inderdaad best mogelijk dat er potentieel giftige stoffen in de cabine vrijkomen. En dat kan uiteraard gevaarlijk zijn."

Bron: De Redactie, 9/11/2017, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...egtuigen-ziek-/

Mening: Sommige piloten, stewards en stewardessen zouden het aerotoxische syndroom hebben waarbij de voorkomende klachten hoofdpijn, misselijkheid en concentratieverlies zijn. Dit zou te wijten kunnen zijn aan de giftige lucht die binnenkomt in een vliegtuig. Ik ben echter niet zo overtuigd dat dit effectief ook de oorzaak is. Er zijn duizenden mensen die bijna dagelijks in een vliegtuig zitten en het zijn er maar tientallen die gezondheidsproblemen hebben. Ik denk dan dat zij eerder allergisch zijn aan bepaalde (ongevaarlijke) stoffen die ze tijdens de vlucht inademen, en waarvan ze nu last krijgen. Als de stoffen echt gevaarlijk zouden zijn, dan zouden normaal gezien een merendeel van de piloten daar ook wel last van hebben, terwijl de klachten nu van een relatief zeer kleine groep komen. Ik kan trouwens ook niet geloven dat de luchtkwaliteit in een vliegtuig nooit gecontroleerd wordt. Dit zal zeker regelmatig gebeuren, en moesten ze dan constateren dat er schadelijke stoffen aanwezig zijn, dan hadden ze daar al wel lang iets aan gedaan.

Laatst aangepast door Jan.D*mmen : 9th November 2017 om 15:52.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.