actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th January 2014, 22:09
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Peter Adriaenssens: ‘Totaal fout signaal van de politie’

Peter Adriaenssens: ‘Totaal fout signaal van de politie’

Kinderpsychiater Peter Adriaenssens is niet te spreken over het advies dat de Gentse politie gaf aan de 14-jarige jongen die in Gent in mekaar werd geslagen om zijn koptelefoon. ‘Geef die voortaan maar af aan dieven, het is maar iets materieels,’ klonk het. Volgens Adriaenssens een totaal fout signaal van de politie.

Het incident deed zich woensdag voor aan een bushalte op het Gentse Zuid. Een groep jongeren had het gemunt op de kopstelefoon van het slachtoffer. Toen die weigerde de koptelefoon af te geven, kreeg hij een resem slagen, stampen en een kopstoot te verwerken. Eén dader schopte de jongen hard in de maag.

Pas toen er een bus kwam aangereden, zagen het gewonde slachtoffer en zijn vrienden een kans om te vluchten. Op het politiekantoor kreeg de jongen achteraf de raad om bij een volgende overval zijn spullen maar meteen af te geven.

Volgens kinderpsychiater Peter Adriaenssens geeft de politie daarmee een fout signaal. ‘Volwassenen moeten jongeren kunnen garanderen dat wie steelt, gepakt zal worden. Anders kantelt de denkwereld van de jeugd,’ aldus Adriaenssens in Het Laatste Nieuws.”

‘Welke boodschap geven we kinderen als we hen de raad geven zomaar alles af te geven? Dat de dieven recht hebben op ons bezit? Ik kan daar niet mee leven,’ klinkt het verder nog. ‘Dit is het failliet van de volwassenen die kinderen niet meer kunnen beschermen tegen diefstal en geweld.’

Volgens Adriaenssens gaat het om een zwaktebod ‘Zogezegd voor onze eigen veiligheid. Word je overvallen? Laat dan maar. Geef de sleutel, laat je spullen. Alles veilig opgelost, de dieven zullen zonder geweld vertrekken.’

Volgens Adriaenssens kan je kinderen niet voorbereiden op noodscenario’s waarbij ze overvallen worden omdat ze nog meer dan volwassenen de reflex hebben hun spullen te beschermen. ‘Hun spullen zijn hen zeer dierbaar, want ze hebben ervoor gespaard of die gekregen van vrienden of familie.’

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140111_00923104
datum: 11/01/14

eigen mening:
Ik vind dat Peter Adriaenssens echt wel een punt heeft. Op deze manier geef je inderdaad een verkeerd signaal aan kinderen en jongeren. Als je bedreigd wordt, moet je je spullen maar afgeven. Dit is niet zomaar iets wat we mogen toelaten. Als jongeren iets willen, dan kunnen ze gewoon iemand bedreigen die dat heeft en dan krijgen ze dat. Zo gaan jongeren denken als je deze boodschap geeft. Ik vind dat er veel strenger en kordater moet tegen worden opgetreden. Jongeren en iedereen in feite moeten weten dat zoiets niet kan en niet aanvaard wordt. Ik vind het trouwens al heel erg dat jongeren iemand overvallen. Waar halen ze het vandaan om zoiets te doen? Ik begrijp zoiets echt niet.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.