actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2014, 21:23
aline.n*terman aline.n*terman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 56
'Verband tussen celibaat en seksueel misbruik,' erkent Australische Kerk

'Verband tussen celibaat en seksueel misbruik,' erkent Australische Kerk

De Australische Katholieke Kerk geeft toe dat het celibaat voor priesters kan bijdragen tot kindermisbruik. Een adviesraad pleit voor 'psychoseksuele training' voor priesters.

Een en ander staat in een rapport van de Raad van de Australische Kerk die de Kerk adviseert, melden Australische media.

De raad verwijt de instellingen en de kerkleiders te vaak de ogen gesloten te hebben voor misbruik van kinderen. In een van de hoofdstukken schrijven de rapporteurs dat 'het verplichte celibaat in bepaalde omstandigheden ook bijgedragen kan hebben aan dit misbruik'.
Niet afschaffen

De directeur van de Raad, Francis Sullivan, zegt dat zelfs de heiligste tradities van de kerk, zoals het celibaat, open moeten staan voor discussie, hoewel hij zelf verkiest dat die traditie niet in vraag wordt gesteld. 'We roepen niet op om het celibaat af te schaffen', zegt hij.

'Wat de Raad in dit rapport zegt, is dat we erkennen dat het celibaat een bijdragende factor kan zijn", zei Sullivan aan ABC. 'We weten niet in welke mate, en of het om een bepalende factor gaat, maar we willen het probleem niet negeren.'
Psychoseksuele training

Volgens Sullivan zou de Kerk moeten nadenken 'over hoe ze omgaat met seksualiteit. Dat is wat men de psychoseksuele opvoeding noemt.'

Het rapport schat het aantal pedofiele priesters in Australië op vier procent. (Belga/KVDA)

bron: http://www.knack.be/nieuws/wereld/v...mal-518193.html

eigen mening: Ik denk dat het verband tussen het celibaat en pedofiele priester wel eens groter kan zijn dan het artikel laat uitschijnen. Ik begrijp dat het celibaat belangrijk is in het religieuze leven van deze priesters, maar ik vind dat het eigenlijk geen meerwaarde heeft. Bijna alles in een godsdienst heeft een diepere betekenis, maar ik heb moeite met de diepere betekenis achter het celibaat te zien. Je liefde voor God of geloof in God is niet afhankelijk van een al dan niet celibatair bestaan. Daarnaast vind ik vier procent zeker geen verwaarloosbaar cijfer is. Pedofilie valt onder geen enkele noemer goed te keuren, ook niet onder celibaat. Dus deze mensen hebben zeker psychologische hulp nodig. De kerk zou naar mijn mening hun opvattingen wel eens mogen herzien en aanpassen in naam van het algemeen belang.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.